top of page
12.jpg

להרים כסף מהרצפה – קרנות השתלמות ומה שביניהן

והיום – אתם ביקשתם... הטבות מס חברים. הטבות מס!!

נעשה את זה פשוט – אתם עצמאיים?! יש לכם קרן השתלמות? אתם מפרישים את המכסה השנתית המקסימלית לקבלת פטור ממס רווחי הון? אם התשובה לשאלה הזו היא לא – אתם פשוט פראיירים!!


קרנות השתלמות והטבות מס - להרים כסף מהרצפה
קרנות השתלמות והטבות מס - להרים כסף מהרצפה

כן כן... המדינה באה ונתנה לכם מתנה. היא אמרה: "הנה... קחו... למה לשלם 25% מס כשאפשר לא לשלם?! אנחנו (המדינה) נותנים לכם פטור ממס רווחי הון. ומה אתם צריכים לעשות? פשוט להשקיע". או במילים אחרות – זה פשוט כסף על הרצפה שאתם צריכים להרים. זו הטבה עצומה שחבל לפספס. למען האמת זו חבילת קומבו של מספר הטבות מס. קרן השתלמות היא אחד ממוצרי החסכון הכי משתלמים לחוסכים: היא גם הטבת מעסיק, גם זמינה למשיכה לאחר 6 שנים (נזילות), גם פטורה ממס רווחי הון וגם נחשבת (חלקית) כהוצאה מוכרת.


ברוכים הבאים ל"מחשבות על כסף 💰🤔". היום נדבר קצת על קרנות השתלמות ומדוע הן בין הדברים החשובים שאתם יכולים וצריכים לעשות, אם הרווחה הכלכלית שלכם חשובה לכם. יהיו פה מספר טיפים פשוטים ופרקטיים שכדאי לכם ליישם כבר מחר! ולא – מאמר זה לא רלוונטי רק לעצמאיים, אלא לכל אדם שרוצה להשקיע בשוק ההון מבלי להיות מומחה וללא יותר מדי כאבי ראש.


נתחיל מהסוף - הנה תקציר הטיפים והדברים שחשוב לדעת:

 

  • אם אתם עצמאיים, קרן השתלמות היא "מתנה" שאתם חייבים לנצל. כאמור, היא מקנה פטור ממס רווחי הון (25%) עד תקרת הפקדה של 19,920 ₪ בשנה (נכון ל-2023). לכן מומלץ להקים הוראת קבע חודשית על סך 1,660 ₪ כדי למקסם את הפטור ממס.

  • כמו כן, חלק מסכום זה יכול לשמש כהוצאה מוכרת לצורך הטבות מס הכנסה (כפל הטבות!!). עד 4.5% מההכנסה החייבת (הכנסות פחות הוצאות מוכרות) ועד 12,776 ₪ בשנה (נכון ל-2023) יוכרו כהוצאה מוכרת לצורך הטבות מס הכנסה.

  • אם אתם גם שכירים וגם עצמאיים אתם יכולים ליהנות פעמיים (!) ולהחזיק שתי קרנות. מותר לכם להחזיק בקרן מהמעביד (ואם אין לכם, כדאי לבקש שיפתחו לכם), ובנוסף, מותר לכם לפתוח קרן נוספת על העסק שלכם. אדיר!!

  • הפקדה לקרן השתלמות מקטינה את גובה "ההכנסה החייבת" גם לצורך התשלומים למוסד לביטוח לאומי.

  • אם אתם לא עצמאיים, תוכלו לפתוח קופת גמל להשקעה, אליה תוכלו להפקיד עד 72,616.5 ₪ (נכון ל-2023). אם תרצו ליהנות גם פה מפטור מס רווחי הון (25%) תיאלצו למשוך את הכספים בצורת קצבה חודשית לאחר גיל 60.

  • רוצים להמשיך ליהנות מפטור מס רווחי הון למרות שהגעתם למכסה הפטורה ממס בקרן ההשתלמות? אפשר לפתוח, בנוסף לקרן, גם קופת גמל להשקעה.

  • רוצים נזילות או פתרונות טובים למינוף? שכחו מהלוואה מהבנק!! אפשר לקחת הלוואה כנגד הקרן או הקופה בתנאים חסרי תחרות (זה יכול להיות גם פתרון מעולה למי שצריך כסף במיידי ולא רוצה לשבור את הקרן או הקופה).

 

מכשירי השקעה לעצלנים...

מזכיר שוב שהרציונל שלנו נובע מגישת "השקעות לעצלנים". אתם אנשים עסוקים! כנראה שגם אין לכם זמן, ידע או את המומחיות לסחור עצמאית בשוק ההון. פה קרנות ההשתלמות וקופות הגמל להשקעה נכנסות לתמונה.


הרעיון מאוד פשוט – אני רוצה "לשחק את המשחק". אני רוצה להשקיע בשוק ההון בצורה כזו או אחרת. אני רוצה שהכסף שלי יעבוד! אני רוצה ליהנות מהיתרונות האדירים של ריבית דריבית. ומשום שאין לי את הפנאי לעשות זאת בעצמי, אני הולך לבית השקעות שיעשה זאת במקומי.


איך זה עובד?! אני בא לאחד מבתי ההשקעות ואומר לו: "היי... הנה הכסף שלי. קח. לך תצרף אותו לכספים שאנשים אחרים הביאו לך ותשקיע אותו איפה שנראה לך לנכון". אני בעצם נותן לבית ההשקעות רשות להשקיע את הכספים שלי במקומות שהוא חושב שיביאו את התשואה הגבוהה ביותר. כך כסף קטן חובר לעוד הרבה השקעות קטנות של הרבה משקיעים אחרים והופך לכסף גדול. אני יוצא מנקודת הנחה שהם (בית ההשקעות) יודעים לעשות את העבודה ובטח שיעשו זאת טוב ממני (המשקיע העצלן וחסר הניסיון)... אז יאללה... צאו לדרך.


אגב... בתי ההשקעות לא תמיד מביאים תשואה חיובית! למעשה 2022 הייתה שנה קטסטרופלית – ראו תמונה מטה:


קרדיט לטבלה: אסף ג'רבי - סוכן ביטוח פנסיוני
קרדיט לטבלה: אסף ג'רבי - סוכן ביטוח פנסיוני

נכון ל-2023 תמצאו בטופ את בית ההשקעות "מור" (בניהולו של אורי קרן). באמצע הפתעה – חברות הביטוח עקפו את רוב בתי ההשקעות (כנראה הודות לגישה שלהם להשקיע בשוק המקומי ולהעדפה שלהן להשקעות סולידיות יותר – טקטיקה שעובדת נהדר בתקופות משבר). במקום האחרון תמצאו את "אלטשולר שחם" שממשיכה להתרסק. כולם הפסידו, אך חלקן הפסידו פחות (וגם זה חשוב!)


האם זה אומר שאנחנו לא צריכים להשקיע?

לדעתי האישית בלבד – ממש לא! רוצים לדעת למה? קראו את המאמר מחזוריות של משברים - השוק תמיד זז למעלה וימינה! מלפני שבועיים ותבינו למה.


איך בוחרים בית השקעות? שווה לעשות את המחקר שלכם, לבחון תשואות, לבדוק דמי ניהול, לבחון את תמהיל ההשקעה של כל קרן וללכת עם חברה שאתם מאמינים בה ובדרך שלה. וגם אם אתם לא סגורים על זה, הכי חשוב שתשקיעו אצל מישהו. אל תתנו לחוסר ההחלטיות למנוע מכם להשקיע – שאננות זו טעות פטאלית שיכולה לעלות לכם הרים של כסף. רוצים לדעת למה? קראו את המאמר משבוע שעבר: למה כדאי לכם להיכשל ואיך זה קשור להשקעות בשוק ההון.


קרן השתלמות – למה, כמה ואיך?!


אז מה זה בכלל קרן השתלמות?

קרן השתלמות היא חיסכון לטווח בינוני או ארוך אשר נהנה מהטבה חסרת תקדים – פטור ממס רווחי הון (הפטור חל על רווחי הקרן עד תקרת ההפקדות הקבועה בחוק – 19,920 ₪ בשנה, נכון ל-2023).


רגע רגע... מה זה בכלל מס רווחי הון?! מבלי להלאות במילים, כשמו כן הוא: מס שמשלמים על הרווחים שלכם (במקרה הזה מהשקעות בשוק ההון דרך הקרן). בישראל נכון להיום משלמים 25% מס רווחי הון. זה מלאאא!!! (גם בהשוואה למדינות אחרות). לכן נשתדל להימנע מלשלם מס במסגרת מה שהחוק מתיר לנו, ע"י שימוש במכשירי חסכון כמו קרן השתלמות וקופות גמל להשקעה שמקנים פטור.


עוד כמה פלוסים...

  • נזילות: הקרן הופכת לנזילה בכל 6 שנים (ובמקרים מסוימים אף לאחר 3 שנים). כלומר כל 6 שנים יש לי הזדמנות למשוך את הכספים מבלי לשלם מס רווחי הון. אנשים שרוצים שהכסף שלהם יהיה נזיל מחזיקים יותר מקרן אחת, כך שמועדי הפתיחה שלהם שונים. עם זאת, לא חייבים (וגם לא מומלץ) למשוך את הכספים כל 6 שנים כי אז אתם בעצם מנטרלים את הקסם של הריבית דריבית ולא נותנים לכסף שלכם לעבוד. כמו כן, מזכיר לכם שאנחנו משקיעים רק כספים שאנחנו לא צריכים, כך שאין באמת סיבה לגעת בכסף הזה, אלא אם כן אתם ממש חייבים! זכרו – כל שקל שאתם מוציאים היום, יהיה שווה בפוטנציה 2 שקל עוד 10 שנים (בחישוב גס) ובגיל פרישה יכול להיות שווה אף הרבה יותר מזה. לסיכום – מומלץ להשאיר את הכספים בקרן כדי ליהנות מפוטנציאל תשואה נוסף בעתיד. רוצים דוגמה מספרית, שימו לב לגרף הבא (נכון שהתשואה עכשיו לא קרובה ל-10% בשנה, אבל כשאנחנו מדברים על קרנות השתלמות וקופות גמל, אנחנו מדברים על מכשירי חיסכון שעובדים עשרות שנים. בהכללה גסה אפשר לומר שממוצע התשואה בשוק ההון הוא 8-10%). שימו לב כמה כסף הריבית דריבית תעשה לכם... רווח של כמעט 100,000 ₪ (לפני ניכוי עמלות ודמי ניהול). ואם כבר אתם זקוקים לכסף - אל תשברו את הקרן, פשוט קחו הלוואה על חשבון הקרן (ותיהנו גם מתנאים חסרי תחרות לעומת הלוואות מהבנק למשל).

תנו לכסף לעבוד - הכוח של הריבית דריבית לאורך זמן
תנו לכסף לעבוד - הכוח של הריבית דריבית לאורך זמן

  • הטבה נוספת היא חיסכון בתשלומי ביטוח לאומי: הפקדה לקרן השתלמות מקטינה את גובה "ההכנסה החייבת" גם לצורך התשלומים למוסד לביטוח לאומי. עצמאי שהפקיד סכומים לקרן השתלמות (עד התקרה) ייהנה מהפחתה בגובה דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח בריאות בשיעור שיכול להגיע ל-17.83% מתוך הסכום שהופקד לקרן ההשתלמות (לדוגמה: עצמאי שהכנסתו 100,000 ₪ בשנה והפקיד 4,500 ₪ לקרן השתלמות, יחסוך 802.35 ₪ בדמי הביטוח הלאומי ודמי הבריאות באותה שנה).

  • כפל הטבות מס - גם פטור ממס רווחי הון וגם תשלמו פחות מס הכנסה: חלק מהכספים שתפקידו (עד 4.5% מההכנסה החייבת ועד 12,776 ₪ בשנה, נכון ל-2023) יוכרו כהוצאה מוכרת לצורך הטבות מס הכנסה. כלומר, תשלמו פחות מיסים בסוף השנה. שווה לא?!


מי זכאי לפתוח קרן השתלמות?

פה קבור הכלב... המסלול הזה זמין רק לעצמאים. בנוסף, מקומות עבודה יכולים לפתוח קרנות השתלמות לעובדים שלהם (כמו מורים למשל) וכך גם שכירים יכולים ליהנות מהפלוסים של מכשיר חסכון נהדר זה. בכל אופן, שכיר או שכירה אינם יכולים לפתוח קרן השתלמות באופן עצמאי, ללא שיתוף פעולה מצד המעסיק.


מה המסקנה? אם יש לכם עסק – רוצו לפתוח קרן השתלמות כמה שיותר מהר (אפילו אם כבר יש לכם קרן השתלמות דרך המעסיק). פתחו הוראת קבע והזרימו כל חודש כמה שאתם יכולים: 100 ₪... 1,000 ₪... כמה שתצליחו. תתחילו בקטן ולאט לאט תגדילו את סכום ההפרשות ככל שהמצב שלכם משתפר/מתייצב. האידיאל יהיה להגיע לתקרת ההפקדה השנתית (19,920 ₪) חלקי 12 חודשים – כלומר כדאי להפקיד כל חודש 1,660 ₪.


אגב, להפקדה חודשית קבועה יש יתרונות רבים!

  • במקום להפקיד סכום גדול של כמעט 20,000 ₪ בסוף השנה (מה שיכול להכביד משמעותית על התזרים), מחלקים את הסכום ל-12 הפקדות קטנות ו"נוחות" יותר לכיס.

  • ברמה הפסיכולוגית החיסכון הופך להרגל. זו גישה שנקראת TAX YOURSELF (מסה את עצמך) וכך החיסכון הופך לעוד אחת מההוצאות השוטפות ומהר מאוד שוכחים ממנו.

  • יתרון נוסף הוא היכולת לנטרל את התנודתיות של השוק וכך לצמצם סיכונים (על כך ארחיב במאמר הבא).


ומה אם אני לא עצמאי – מה אז עושים? מסתבר שגם לשכירים יש פתרון: קופת גמל להשקעה.


קופת גמל להשקעה – מה זה לעזאזל?

קופת גמל להשקעה – פטור ממס שכדאי מאוד לנצל!

ב-2016 החליטה המדינה לאפשר לאזרחיה להגדיל את החיסכון הפנסיוני, ליהנות מהטבות מס חסרות תקדים (אחרי גיל 60), ובמקביל לקבל נזילות (משיכת הכספים בכל שלב). בדומה לקרן השתלמות, גם קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון אשר מאפשר לכם (הציבור הרחב) להפקיד כספים לקופה המושקעת בשוק ההון (אותה מנהלים מנהלי השקעות מקצועיים).


מה כל כך טובה בזה?!

אפשר לחסוך בה עצמאית לכמה זמן שתרצו (ניתן להפקיד עד 72,616.5 ₪ בשנה, נכון ל-2023). היא תמיד נזילה ובכל עת ניתן למשוך את הכספים ללא קנס (ולא רק כל 6 שנים כמו בקרן השתלמות). מה שכן, יהיה עליכם לשלם מס על הרווחים שהצטברו מעבר לסכום המקורי שהופקד, אלא אם תמשכו את הכספים אחרי גיל 60. במקרה כזה תיהנו מפטור ממס רווחי הון (אם תמשכו את הכסף כקצבה ולא כל הסכום בבת אחת). וזה חברים גם כן פלוס רציני ביותר!


כלומר, יש לכם שתי אפשרויות משיכה:

1. משיכה בכל שלב ללא קנסות משיכה, אך בהורדת מס רווחי הון.

2. משיכת הכספים בגיל 60 בתור קצבה חודשית הפטורה ממס על הרווחים שהצטברו בקופה. כמו כן, הקצבה תהיה פטורה גם ממס הכנסה.


מה ההבדל בין קופת גמל רגילה לקופת גמל להשקעה?

בקופת גמל "רגילה" כספי החיסכון מיועדים למשיכה כקצבה חודשית או כסכום חד פעמי החל מגיל 60 ובהתאם להוראות הדין. לעומת זאת, בקופת גמל להשקעה ניתן למשוך את הכספים בכל עת ולכל מטרה, באופן חד פעמי ללא "קנס" פירעון מוקדם (כמובן בניכוי מס רווחי הון).


חשוב לומר...

יש עוד המון דרכים אחרות להשקיע: קרנות נאמנות, קרנות השקעה בנדל"ן, תיקי נכסים, מסחר עצמאי במניות או באגח"ים, קרנות צמודות מדד ועוד ועוד ועוד... אני בחרתי להתמקד בשני מסלולים מאוד זמינים שקל ופשוט להבין איך הם עובדים ומה התועלת שבהם. זה ממש לא אומר ששם יהיו לכם את התשואות הגבוהות ביותר, אבל זה בהחלט פתרון מעולה למי שכן רוצה להשקיע ומפחד להיכנס לעולם הזה. פשוט פונים לאחד מבתי ההשקעות ותוך 10 דקות (אשכרה 10 דקות) פותחים קרן השתלמות או קופת גמל להשקה. יוצרים הוראות קבע בבנק שמזרימה מהחשבון שלכם כסף כל חודש לקרן או לקופה וזהו. כמה פשוט, ככה יעיל. מהר מאוד תשכחו מזה וההפרשה הזו תהפוך לעוד אחת מההוצאות השוטפות שלכם. בטווח הרחוק הכסף הזה יהפוך למאות אלפי שקלים או אף מיליוני שקלים, שיהיו זמינים לכם בגיל פרישה! שווה לא?!


לסיכום – מה טוב בזה? מה אני עושה עם כל הידע הזה?

בסופו של יום, קרן השתלמות או קופת גמל להשקעה מהוות פתרונות לא רעים בכלל למשקיע "עצלן וחסר ניסיון". אם אתם עצמאיים, קרן השתלמות היא כלי נהדר! אם לא, קופת גמל להשקעה היא פתרון חלופי דיי טוב. בשני מכשירי חיסכון אלו ניתן לחסוך לכל מטרה ולהשתמש בהם ככלי נוסף להגדלת החיסכון הפנסיוני וההון העצמי שלכם. זה הזמן לחשוב על הרווחה הכלכלית שלנו 20-30 שנה מהיום! בשני המסלולים יש אפשרות ליהנות מפטור ממס על רווחי הון (בכפוף לתנאים ולחוק). בשניהם יש נזילות מסוימת: בקרן השתלמות כל 6 שנים ובקופת גמל להשקעה הכסף זמין למשיכה בכל עת. עם זאת חשוב לזכור שבקרן השתלמות יש פטור ממס על רווחי הון רק אם מושכים את הכסף לאחר 6 שנים, ובקופת גמל להשקעה הטבת מס זו זמינה רק בגיל פרישה (בתנאי שמושכים את הכספים כקצבה חודשית). ולא פחות חשוב - קל מאוד לפתוח קרן השתלמות או קופת גמל להשקעה: רבע שעה עבודה ואתה משפר משמעותית את העתיד הכלכלי שלך.


 
  • כל התמונות במאמר זה נוצרו בעזרת בינה מלאכותית (AI) במידג'רני (MIDJOURNEY). גם אתם יכולים ליצור גרפיקות כאלה - זה ממש קל! תעיפו מבט על סדנת המידג'רני שלי.

  • ההטבה של "רייזאפ" (RiseUp) עדיין מחכה לכם. חודשיים חינם לכלי שגורם לכם להפסיק להסתכל אחורה (עו"ש) וגורם לכם להסתכל קדימה (תזרים). למימוש ההטבה לחצו פה.

  • אלו היו #מחשבות_על_כסף. הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו ובכל שבוע תקבלו טיפ על השקעות, כסף, שוק ההון ופיננסים.

 

נ.ב. תזכורת (אם זה לא היה ברור). אני לא איש מקצוע, אלא פשוט אדם שמתעניין בתחום הזה ונהנה לאגור ידע שמתורגם (אצלי) לכסף. האמור בטקסט זה אינו מהווה המלצה, חוות דעת, ייעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל המסתמך על תוכן זה מבלי להיוועץ בבעל הרישיון המתאים עושה זאת על אחריותו בלבד.

bottom of page