top of page
12.jpg

בינה מלאכותית וכסף - מה קרה למניה של מיקרוסופט וגוגל?


זה *לא* ביל גייטס!
זה *לא* ביל גייטס!

לפניכם כמה מילים מבחור לא מאוד מוכר... אחד העונה לשם ביל גייטס (אין צורך להציג אותו 😁). גייטס מכנה את פיתוח הבינה המלאכותית כמקדם הטכנולוגי החשוב ביותר בעשורים האחרונים. לדבריו פיתוח זה חשוב לא פחות מהמצאת האינטרנט!!


"הפיתוח של הבינה המלאכותית הוא בסיסי כמו יצירת המיקרו-מעבד, המחשב האישי, האינטרנט והטלפון הנייד. זה ישנה את הדרך שבה אנשים עובדים, לומדים, מטיילים, מקבלים טיפול רפואי ומתקשרים זה עם זה. תעשיות שלמות יתכוונו מחדש סביבו. עסקים יבדילו את עצמם לפי מידת השימוש בה".
למה זה צריך לעניין אותנו?

כי עד לפני מספר חודשים אף אחד לא ממש ספר את מיקרוסופט (לפחות לא בכל מה שקשור למנועי חיפוש). גוגל חלשה על שוק מנועי החיפוש בצורה מונופולית להחריד (כ-93% מהשוק העולמי) בעוד שמנוע החיפוש של מיקרוסופט "בינג" רב על השאריות והחזיק באחוזים בודדים מהשוק (פחות מ-3%).


נתח השוק של משתמשים במנועי חיפוש בין פברואר 2022 לפברואר 2023
נתח השוק של משתמשים במנועי חיפוש בין פברואר 2022 לפברואר 2023

עם עליית הבינה המלאכותית ומודל השפה CHAT GPT המפורסם, הדומיננטיות של גוגל נסדקה, עד כדי כך שהנהלת גוגל הכריזה על מחולל השפה כ"איום חמור" והפעילה "מצב חירום" (CODE RED). המשמעות של הטכנולוגיה הזו היא לא פחות ממהפכנית. היא ממוטטת את כל המודל העסקי של גוגל (שמבוסס על מנוע חיפוש חינמי שאוסף עלינו המשתמשים מידע ומוכר אותו למפרסמים). או כמו שטים קוק (מנכ"ל אפל) אמר פעם:


"אם אתה לא משלם על המוצר - כנראה שאתה המוצר".
ריכוז לינקים חשובים:



עליית המכונות

הכל מתחיל בחברה אלמונית למדי (עד לפני שנה בערך) בשם OPEN AI שהחליטה שאסור שטכנולוגיה מהפכנית כמו בינה מלאכותית תהיה בידיים של תאגידי ענק כמו GOOGLE או META. היא פעלה כמו סוג של מלכ"ר והחלה לפתח טכנולוגיות מטורפות. מטרתה באופן מוצהר היא לפתח בינה מלאכותית ידידותית במטרה להועיל לאנושות, לקדם ולפתח אותה. יש שיחלקו על ההשלכות של הפעילות הטכנולוגית שלהם לגבי עתיד האנושות, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר (כן שוורצנגר... אני מסתכל עליך😜).



אנשים מתחילים לשים לב ל-OPEN AI

שנת 2022 הייתה השנה של OPEN AI ונראה ש-2023 אף תגמד את קודמתה. פתאום כולם מדברים על החברה, המנכ"ל הצעיר (ואחד המייסדים) סאם אלטמן, וכמובן על הפיתוחים המדהימים שלהם: הסנונית הראשונה שתפסה את תשומת הלב של השיח הציבורי הייתה מחולל התמונות DALL-E (דאלי - הלחם בין שמו של הצייר "דאלי" לסרט המפורסם של פיקסר WALL-E) ומיד אחריו בסוף 2022 פרץ בסערה לעולמנו CHAT GPT (מודל השפה הנוכחי מבוסס על מודל 3.5 ובימים האחרונים יצא CHAT GPT4 שהוא כבר ממש גיים צ'יינג'ר).


למה אני מספר לכם את כל זה?

כי מיקרוסופט החליטה להשקיע ב-OPEN AI מיליארד דולר (!) והכריזה כי תשקיע עוד 10 מיליארד נוספים! הטכנולוגיות המהפכניות הללו (DALL-E ו-GPT) הוטמעו בתוך מנוע החיפוש של מיקרוסופט "בינג" וגוגל התחילה לשקשק מפחד!! בינג יודע לנהל איתך שיחה ולתת לך תשובות במקום (במקום לשלוח אותך לברור בין בליל לינקים שחצי מהם פרסומות כמו שגוגל עושה). הוא אפילו יודע לג'נרט תמונות על בסיס המנוע של "דאלי" בתוך הדפדפן עצמו.


התוצאות לא איחרו לבוא. הודות להטמעת יכולות ה-AI המרשימות הללו בתוך בינג, הוא זינק ועבר במהירות שיא את ה-100 מיליון משתמשים יומיים בתחילת מרץ (ונראה שזו רק ההתחלה). נכון למרץ 2023 בינג כבר התחיל לנגוס אט אט באחוזים נוספים מנתח השוק שבעבר היה שייך לגוגל. צריך יותר זמן כדי לומר בוודאות מה תהיה היקף הפגיעה של גוגל (או ההצלחה של מיקרוסופט), אך המספרים פחות חשובים - מה שיותר חשוב הוא המגמה: גוגל בירידה ומיקרוסופט בעלייה!


ואם אנחנו כבר עוסקים במספרים... הנה כמה נתונים על CHAT GPT שמטריף את העולם ומופיע כמעט בכל מהדורת חדשות או אתר טכנולוגיה:


בשבוע הראשון לאחר השקתו הוא צבר 1,000,000 משתמשים. כך הוא הפך לשירות עם הצמיחה המהירה ביותר בהיסטוריה! האתר של CHAT GPT מקבל טראפיק של מיליארד (!) משתמשים חודשיים (על פי הערכות). כחודשיים בלבד לאחר השקתו CHAT GPT צבר 100 מיליון משתמשים יומיים.

בינתיים המניה של מיקרוסופט זינקה ב-17% בחצי השנה האחרונה ונראה שגוגל בצרות. אני לא מאמין שאני אומר את זה, אבל יש מצב ששנה מהיום גוגל כבר לא תהיה פה (או לפחות לא תהיה מה שהייתה). ושוב – מזכיר לכם שגוגל הייתה אחד מהתאגידים הגדולים בעולם! האם זה יקרה? בעבר הייתי אומר בלי להניד עפעף שאין שום סיכוי שזה יקרה. אבל לאור מה שקורה פה בחודשים האחרונים אני כבר באמת לא יודע לומר מה יהיה פה עוד חודש, שלא נדבר על עוד שנה...

אז נכון - גם אני שונא נבואות זעם וסביר להניח שעוד שנה אקרא שוב את השורה הזו ואצחק על עצמי, אבל אני חושב שאנחנו מפספסים את הנקודה. ברמה האישית אין לי ספק שגוגל חברה חזקה מאוד ומתקדמת מאוד, שבה עובדים אנשים סופר מוכשרים וסביר שהם יהיו פה עוד שנה וגם יצאו מהמשבר (אולי מחוזקים ואולי לא). אבל המציאות משתנה סביבנו (וסביב גוגל) כל כך מהר, עד שרף אי הוודאות עולה דרמטית. דברים קורים מהר יותר ובצורה אגרסיבית יותר כשהטכנולוגיה עושה קפיצת מדרגה אדירה כמו מה שאנחנו רואים היום עם התפתחות הבינה המלאכותית.



המניה של מיקרוסופט מזנקת ב-17% תוך 6 חודשים
המניה של מיקרוסופט מזנקת ב-17% תוך 6 חודשים

אז למה גוגל לא מתאימה את עצמה?

אחד מכללי המפתח בעולמות הטכנולוגיה הוא: Adapt or die, או במילים אחרות: התאם את עצמך למציאות החדשה או שתיכחד. בניגוד למה שקורה בשטח, היית מצפה שחברת טכנולוגיה וותיקה כמו גוגל תצליח להתאים את עצמה בקלות (בטח כשחושבים על כך שטכנולוגית בינה מלאכותית לא זרה לה - היא עוסקת בפיתוחה כבר שנים). אך מסתבר שלא כך הדבר. לפי ההתנהלות של גוגל בשנים האחרונות (כך עולה מעובדים ומנהלים בכירים "שנטשו את הספינה" ומעידים על תרבות ארגונית של שפע, של שאיפה לבינוניות ושל חוסר נכונות לקחת סיכונים ולצאת לחיפושים אחר אפיקי פיתוח חדשים), נראה שמשהו לא טוב קורה בתאגיד העל.


הרי לגוגל יש פיתוחי AI - למה הם לא מטמיעים אותם בכלים שלהם? אז נכון... לגוגל יש את בארד (הצ'אטבוט שאמור להתחרות ב-ChatGPT). ההשקה הביזיונית שלו עלתה לגוגל בצניחה של 7.7% במניה - טעות שעלתה לגוגל 100 מיליאוד (!) דולר 😮

אאוץ'...


למי ששכח - בארד סיפק תשובה לא נכונה לשאלה על טלסקופ החלל ג'יימס ווב וטען שהוא הראשון לצלם תמונה של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש. מה שכמובן לא נכון שכן יש לנו תמונות כאלה כבר משנת 2004.


הפאדיחה של בארד וגוגל: נכון לא נכון - חרטט בביטחון
הפאדיחה של בארד וגוגל: נכון לא נכון - חרטט בביטחון

בסופו של יום זה משחק של מספרים וכסף. שאילתה אחת במנוע החיפוש של גוגל עולה לחברה בין 0.05 ל-0.08 סנט בממוצע (על פי הערכות). כלומר, כל פעם שאתם מבצעים חיפוש בגוגל, מישהו משלם על זה (גוגל כמובן). הם צריכים להחזיק אינספור מחשבי על וחוות שרתים שיבצעו את החישובים המורכבים הללו במטרה לעמוד בצמא של העולם למידע. זה עולה כסף - הרבה כסף! שכירות, חשמל, תשתיות.


העניין הוא שאם הם היו רוצים לעשות את המעבר לחיפוש ג'נרטיבי מבוסס AI בדומה למה ש-CHAT GPT עושה, זה יעלה להם על פי ההערכות פי 7 עד פי 14 יותר. וזה כבר סכום משמעותי! מיליארדים על גבי מיליארדים של דולרים רק כדי לשדרג תשתיות ולעמוד בביקוש. לא כל כך פשוט כמו שזה נשמע...


בינתיים גוגל מתכוננת לגל פיטורים של 12,000 עובדים (!) המהווים כ-6% מכלל כח האדם שלה - סבב הפיטורים הגדול ביותר בהיסטוריה של אחת החברות החזקות בעולם!


מה זה אומר מבחינתנו ואיך זה קשור לכסף והשקעות?

אפשר לחלק את המשקיעים לשני סוגים עיקריים: משקיעים אקטיביים ומשקיעים פסיביים. משקיע אקטיבי קונה ומוכר כחלק משגרת יומו ומנסה "לנצח" את השוק. משקיע פסיבי לרוב ישקיע במדדים מובילים לאורך שנים רבות (עשורים למען האמת) ויקווה ליהנות מהתשואה הממוצעת של השוק, שתהיה בדרך כלל סביב 10%. הריבית דריבית היא החברה הכי טובה שלו ופקטור הזמן עוזר לו לצמצם סיכונים ע"י "מימצוע" של השוק (מלשון ממוצע).


בכל אופן, לא משנה איזה סוג משקיע אתה (ואם אתה לא משקיע אז כדאי שתתחיל!), חשוב להבין את השוק ואיך מגמות והתפתחויות בעולם משפיעות עליו. תחום הבינה המלאכותית הולך לשנות את העולם שאנחנו מכירים. הוא יחדור לכל תחום, לכל תעשייה וכמעט לכל טכנולוגיה קיימת. הוא טורף את הקלפים ומערער על הסטאטוס קוו. חשוב שנהיה בלופ ונהיה מודעים לתהליך הזה (שרק נמצא בחיתוליו). וספציפית בהקשר של השקעות - הנה כמה תובנות חשובות:

  • חשוב להבין שגם חברות סופר דומיננטיות שנדמה שיהיו פה לנצח יכולות בן רגע לרדת מבמת ההיסטוריה העולמית.

  • כלל מפתח: לעולם לא נשקיע במניה בודדת של חברה ספציפית, אלא נבזר את ההשקעות שלנו ונשקיע רוחבית ורצוי גם לאורך טווח זמן ארוך.

  • אם אנחנו מזהים מגמה ובא לנו לעלות על הרכבת, אפשר להשקיע גם בתעודות סל מתחום הבינה המלאכותית והרובוטיקה (או בכל תחום אחר בו אתם מאמינים). זו גישה יותר אקטיבית (ואני מטבעי משקיע פסיבי, אבל יש מי שזה מתאים לו).


נ.ב. אני עדיין בשוק שלג'ינרוט של ביל יש 5 אצבעות 🤣


 

קצת עלי...

אני אביתר אדרי - הבעלים והמייסד של חברת הפרסום הדיגיטלי Fuzz New Media. מומחה לבינה מלאכותית ומרצה באקדמיה בתחום זה. מאחורי עשרות רבות של סדנאות והרצאות בבתי עסק, חברות, ארגונים, מוסדות אקדמיים וגופי תקשורת בארץ ובעולם בתחום הבינה המלאכותית (ואלפי משתתפים שכבר נכחו בסדנאות ובקורסים שלי). בין השאר אני גם אדמין של קבוצת המעצבים הגדולה בארץ ומתמחה במוניטיזציה ובשיווק בסושיאל (בדגש על פייסבוק ואינסטגרם).


הצטרפו עכשיו לסדנת עיצוב עם בינה מלאכותית

אל תישארו מאחור! רוצים להכיר ולתפעל את כלי הבינה המלאכותית שמשנים את העולם? הצטרפו לאחת מהסדנאות הקרובות שלי - פרטים כאן.





 

דיסקליימר: אני לא איש מקצוע ולא יועץ השקעות, אלא פשוט אדם שמתעניין בתחום הזה ונהנה לאגור ידע שמתורגם (אצלי) לכסף. האמור בטקסט זה אינו מהווה המלצה, חוות דעת, ייעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל המסתמך על תוכן זה מבלי להיוועץ בבעל הרישיון המתאים עושה זאת על אחריותו בלבד.





bottom of page