top of page
12.jpg

ניהול קהילות חוצה פלטפורמות


ניהול קהילות חוצה פלטפורמות

אתמול הייתי בכנס השלישי של CLCTLV – קבוצת הפייסבוק הרשמית של מנהלי הקהילות בישראל בניהולם של רפי ברבירו וטליה תורג'מן: Facebook Community Leadership Circles: Israel.

במהלך הכנס שמענו הרצאת אורח מרתקת של Cepee Tabibian – משווקת בניו מדיה שמובילה את CLC מדריד והקימה את קהילת She Hit Refresh. נושא ההרצאה היה ניהול קהילות במספר פלטפורמות במקביל – מיומנות אותה ספי יישמה בהצלחה יתרה בקהילות שלה.

להלן עיקרי ההרצאה שלה לצד תוספות שלי... לשימושכם – תהנו :)

בבלוגפוסטים האחרונים שלי דיברתי הרבה על החשיבות של קהילת פייסבוק כמנוע לעסק וככלי שיווקי אדיר. כיום חברים כמיליארד וחצי משתמשים בקבוצות פייסבוק ברחבי העולם. פייסבוק העולמית התניעה את תכנית CLC במטרה לסייע למנהלי קהילות (מנק"לים), להכווין אותם ולהעצים את פעילותם במטרה ליצור מרחב ציבורי רלוונטי עבור חברי הקהילות. כיום פועלת התכנית ב-47 מדינות וב-109 ערים שונות ברחבי העולם.

כל מנהל קהילה יודע שניהול קבוצה בכלל היא משימה מורכבת, רגישה וסיזיפית שדורשת שעות עבודה רבות. הקהילה הופכת ל"בייבי" של המנק"ל ולרוב אף לחלק משמעותי מהחיים ומהזהות שלו.

בבלוגפוסט הבא אתן כלים שיקלו וייעלו את ניהול הקהילה, לצד טיפים לניהול חוצה פלטפורמות.


האם כדאי לפעול גם בפלטפורמות אחרות?

שאלת השאלות היא – למה? מדוע עלי להשקיע זמן בפלטפורמות אחרות כשמרכז הכח שלי ושל הקהילה שלי נמצא בפייסבוק? כמו כן, האם זה צעד חכם? האם פעילות במגוון מישורים עלולה להוביל לפיצול צפיות והורדת מעורבות הגולשים?

בקצרה – לא!

בהרחבה – חברי הקהילה שלכם לא נמצאים בפייסבוק כל הזמן. הקשב שלהם פרוס על פני שלל פלטפורמות שונות ואם אתם רוצים לתפוס אותם כל הזמן, עליכם להיות גם בפלטפורמות אלו.

כמו כן, לכל פלטפורמה יש אופי שונה, מטרות שונות והלך מחשבה שונה. פייסבוק היא מרחב חברתי-קהילתי מעולה. אינסטגרם לרוב מושתתת על תקשורת חזותית מבוססת תמונות. לינקדאין היא מרחב עסקי-תעסוקתי ובעלת אופי יחסית רשמי. פודקאסט מבוסס על אודיו ולא ויז'ואל. טוויטר הוא מרחב יותר נינוח ויומיומי וואטסאפ מתאימה יותר להעמקת קשרי קהילה או תיאומים בעולם שמחוץ לפייס.

הנחת היסוד היא שהקהילה שלכם נמצאת היכן שהחברים שלכם משוחחים.

זה נשמע ברור מאליו, אך בפועל זה לא. גם אם נדמה לכם שהאנשים שלכם נמצאים בעיקר בפייסבוק, הם נמצאים בזמנים שונים ובסיטואציות שונות בפלטפורמות אחרות.

איפה הקהל שלכם נמצא? איך תדעו? פשוט תשאלו את הקהילה שלכם!

נכון שקבוצת הפייסבוק היא העוגן - שם לרוב אזור הנוחות שלכם (וכנראה גם של הקהל שלכם). אבל החוכמה היא להזרים טראפיק מהקבוצה לפלטפרומות אחרות ולהיפך. ניתן לאתר חברים פוטנציאלים שלא נמצאים בפייסבוק ולהעביר אותם מהפלטפורמה בה הם נחשפו אליכם, לקהילה שלכם בפייסבוק. פעילות שכזו יוצרת שלם שעולה על סך חלקיו. ככל שנשכיל לתפוס יותר תשומת לב, כך יש לנו יותר השפעה ומעמד בקרב חברי הקהילה שאנו מנהלים.

השאלה הבאה שצריכה להישאל היא – מהן נקודות החוזק שכם? איפה אזור הנוחות שלכם?

האם נוח לכם יותר מאחורי מיקרופון? אולי שווה לכם להתניע פודקאסט.

אתם עוברים מסך? מרגישים טבעי מול מצלמה? פתחו ערוץ יוטיוב, תתקשרו בעזרת לייבים בפייסבוק ואינסטגרם או העבירו מסר בצורה ממוקדת באינסטגרם סטורי.

נוח לכם להעביר מסרים באמצעים חזותיים? תהיו נוכחים באינסטגרם.

מעבר לאזור הנוחות שלכם, חשוב גם להבין מתי הקהל שלכם נמצא בכל פלטפורמה! כמו כן, יש להתאים את המסר והשפה לזמנים השונים ולפטפורמות השונות. על כך אחריב בחלק הבא.


ייצור תוכן

אחת הטעויות הנפוצות היא חטא ה"העתק־הדבק". לעיתים כאשר פועלים במספר פלטפורומות במקביל יש נטייה לקחת את אותו תוכן ולפרסם אותו בצורה זהה בכל הפלטפורמות. יש פה פגם מובנה שחשוב להבין... הרי לא תדברו לאמא שלכם כמו שאתם מדברים לבוס שלכם! באותה נשימה – לא תדברו בלינקדאין כמו שתדברו בטוויטר.

חשוב להכיר את השפה, הפסיכולוגיה והממשק של כל פלטפורמה.

בואו ניקח דוגמה מהחיים: נניח שקהל היעד שלכם זה אמהות. כאשר הן בפייסבוק הן מוכוונות תקשורת בין־אישית. הן רוצות לדבר עם חברותיהן ועם הסביבה או הקהילה הקרובה שלהן. הן ב"מוד" קהילתי. כאשר הן בפינטרסט הן מחפשות השראה, רעיונות או משהו לקנות – הן ב"מוד" שופינג. בטוויטר הן באווירה פחות רשמית אך בלינקדאין הם ב"מוד" תעסוקתי. באינסטגרם לעומת זאת הן רוצות לפגוש מינימום מלל ומקסימום ויז'ואל. הפסיכולוגיה של הקהל שלכם שונה בכל פלטפורמה וכך גם אמור להיות התוכן והמסר שלכם. בכל מקום העוקבים שלכם במיינדסט שונה!


בניית תכנית תכנים

אז איך עושים את זה?! איך לא כורעים תחת העומס? איך מתמודד עם חלוקת הקשב והמשימות? כדי לנהל את כל הפעילות המקוונת של הקהילה שלכם בצורה יעילה, חשוב מאוד לפעול בצורה מסודרת וליצור שגרת עבודה קבועה ונוחה.

חשוב מאוד לאתר מתווה בו נוח לכם ליצור ולפרסם את התכנים שלכם. מומלץ מאוד לבנות תכנית תכנים לטווח של חודש-חודשיים קדימה (גאנט). זה יוצר מסגרת ודרייב ליצור ולעמוד בדדליינים ובמטרות שתציבו לעצמכם. למשל: בימי שלישי אני משתף כתבות מן העיתונות שרלוונטיות לקהילה שלי. בסופ"ש אני מפנה זמן לכתיבה שיווקית או לכתיבת בלוגפוסט. בראשון בערב אפרסם את הבלוגפוסט ואשלח אותו גם כניוזלטר לרשימת דיוור צומחת.


כלי עזר ואפליקציות

מומלץ מאוד להשתמש בתוכנות, אפליקציות וכלי עזר. אחד הכלים היעילים הוא TRELLO. כלי זה מאפשר לארגן, לתכנן ולתעדף משימות ופרויקטים בצורה נוחה, גמישה ואינטואיטיבית.

אני אישית מאוד אוהב לעבוד עם אפליקציית KEEP של גוגל, שמתממשקת עם הטלפון והדסקטופ ומאפשרת לעשות מעקב בעזרת צ'קליסט פשוט של משימות. אם אתם רוצים לתזמן תכנים קדימה, ניתן כמובן לעשות זאת דרך הקבוצה או הדף העסקי, אך ישנם כלים ייעודיים לפרסום חוצה פלטפורמות. יש את BUFFER אך אני אישית מעדיף בהרבה את LATER. אפליקציה זו מאפשרת לי לפעול גם דרך הדסקטופ וגם דרך הנייד ולתזמן תכנים שמתפרסמים בסטורי ובפיד באינסטגרם ובדף העסקי בפייסבוק (כרגע עדיין אי אפשר לפרסם בקבוצות אך זה יגיע בהמשך). התוכנה מאפשרת לייצר בלחיצת כפתור אחת תוכן שיפורסם בכל הפלטפורמות ואף להתאים מלל שונה, עיצוב שונה ואף מידות חיתוך שונות – והכל במקביל. היא נותנת גם המלצת האשטאגים, כלי ניתוח וסטטיסטיקה מעולים ואף יכולה לנתח מתי הקהל שלכם הכי פעיל ולפרסם אוטומאטית בשעות אלו.


טיפים חשובים לניהול קהילה חוצה פלטפורמות

אותנטיות: הקפידו ליצור תוכן ייחודי עם טביעת האצבע הייחודית שלכם ומקסמו כל פוסט.

התאמה לכל פלטפורמה: שימו דגש על הממשק של כל פלטפורמה בכל פלטפורמה: וידאו ולייב יעבוד מצוין בפייסבוק. לעומת זאת, באינסטגרם הכל קם ונופל על אסתטיקה.

היעזרו בקהילה: לא חייבים לייצר הכל לבד. היעזרו בקהילה שלכם – תנו להם להמליץ, לשתף או לשלוח אליכם תכנים. אפשר ואף רצוי לשתף תכנים מקולגות או מאתרים בעולם התוכן של הקהילה שלכם: בלוגים אחרים, כתבות מן העיתונות. אתם משמשים כשופר של תכנים בעלי זיקה לקהילה (ולאו דווקא רק של תכנים שאתם יצרתם אישית).

כתבו על מה שמעניין אתכם: כבדו את הקהל שלכם והקפידו להתאים את המסר לעולם התוכן שלהם, אך מצד שני – אני מאמין שחשוב שגם תהיו נאמנים לעצמכם. בסופו של יום רוב הקהילות נבנות סביב אושיית רשת או אושייה מקצועית כזו או אחרת. סביר להניח שאם זה מעניין אתכם, זה יעניין גם את הקהילה שלכם ואת מי שבחר לעקוב אחריכם.

השתמשו בתגיות: בצעו באינסטגרם מחקר האשטאגים (אפשר להיעזר בתוכנות ייעודיות כמו "לייטר") וקבלו טיפ של מקצוענים: אל תפלו בפח ואל תבחרו את התגיות עם הכי הרבה עוקבים. נסו לחפש את התגיות הנישתיות בהן יש עד 500,000 עוקבים. אם תתייגו האשטאג של 11 מיליון, כנראה שתיבלעו ואף אחד לא ישים אליכם לב, או שתקבלו לייקים לא רלוונטיים.

מאגרי תמונות: מתקשים לייצר תוכן לאינסטגרם? היעזרו במאגרי תמונות חינמיים או מאגרים בתשלום סמלי. אני ממליץ בחום על דיפוזיט פוטוס ופריפיק. שניהם מאגרים מעולים וזולים ובפריפיק ניתן אף לשתף בחינם כל עוד נותנים קרדיט ליוצר.

פירוק תכנים: פרקו תכנים גדולים לתתי-תכנים וטיזרים. למשל, ניתן לקחת בלוג, לגזור קטע קצר ולפרסם בפלטפורמות שונות כטיזר עם הפנייה לתוכן המקורי. אפשר לקחת לייב שהעלאתם בקבוצה, להוריד אותו למחשב, לגזור רק את ערוץ הסאונד ולפרסם כפודקאסט. קחו סרטון שעלה בפייסבוק, גזרו מתוכו 120 שניות והעלו לפיד באינסטגרם, או 15 שניות והעלו לסטורי באינסטגרם. מיומנות זו דורשת מעט זמן להתאמת התכנים אך חוסכת זמן רב הרבה יותר של ייצור התוכן.

שמרו על קשר: תקשרו עם הקהילה שלכם והקפידו לתחזק את הפלטפורמות שלכם. הגיבו לאנשים ואל תזניחו את העוקבים באף פלטפורמה. הדרך לעשות זאת היא להקדיש כ- 15 דק' בבוקר או בערב, בהן אתם סורקים את הפלטפורמות של הקהילה שלכם ומגיבים – אל תשאירו אנשים באוויר.

למידה מתמדת: בצעו מעקב ולמידה מתמדת - נתחו את התפקוד שלכם. בצעו מדידות וקראו סטטיסטיקות. נסו לחשוב מה הופך פוסטים ספציפיים לויראליים יותר או לטובים יותר מאחרים. מתי תכנים שלכם מקבלים מעורבות גולשים גבוהה ומתי לא?

הגודל לא קובע! אל תתמקדו בכמות העוקבים – ודאי שכולם רוצים יותר, אבל זו לא הכמות אלא האיכות. אם אתם רוצים מעורבות עליכם לייצר תוכן איכותי. אם זה יעבוד, לאט לאט הקהילה שלכם תגדל. אל תתפתו לבוטים, קניית לייקים וכל פתרונות הקסם. לא רק שהם לא יועילו לכם – הם אף יזיקו!

חלקו את העול: חפשו מתמחים / מודרייטורים. הם כבר נמצאים בקהילות שלכם. תנו להם משימות אפורות (תזמון / מענה / דיווח / פיקוח). הם רוצים ללמוד ממכם! הם רוצים להיות מעורבים ולתרום לקהילה אליה הם התחברו.

ולסיום...

יש לכם קהילה או קבוצת פייסבוק? רוצים לקבל ליווי מקצועי צמוד או ייעוץ בתחום המוניטיציה של הקבוצה שלכם? דברו איתי :)

על "המדריך המלא לפרסום בפייסבוק" כבר שמעתם?! כי יש בו הכל! מדריכים וסרטונים - והכל בחינם לגמרי!!

רוצים טיפים נוספים על פרסום דיגיטלי או עיצוב גרפי ובניית אתרים? הירשמו לבלוג שלנו.

אהבתם את המאמר? נשמח אם תפרגנו לנו בלייק לעמוד העסקי ואם בא לכם לשתף אז בכלל עשיתם לנו את היום :)

 

#פייסבוק #פאזדיזיינז #פאזניומדיה #fuzzdesigns #fuzznewmedia #פרסוםדיגיטלי #קידוםושיווקבניומדיה #קידוםושיווקבפייסבוק #פרסוםבפייסבוק #טיפיםלפרסוםבפייסבוק #אביתראדרי #המדריךהמלאלפייסבוק #המדריךהמלאלפרסוםבפייסבוק #איךמפרסמיםבפייסבוק #מוניטיזציה #מונטיזציה #קבוצותפייסבוק #ניהולקבוצתפייסבוק #Monetization #איךלהרוויחכסףמפייסבוק #קבוצתפייסבוק #קהילתפייסבוק #מנקל #כסףמקבוצתפייסבוק #FacebookCommunityLeadershipCircles #אכיפתנהליהקבוצה #כנספייסבוק #יוטיוב #פודקאסט #טוויטר #וואטסאפ #אינסטגרם #לינקדאין #פינטרסט #ניהולקהילותחוצהפלטפורמות #clc #linkdin #twitter #whatsapp #podcast #Instagram #pinterest #youtube #FacebookCommunityLeadershipCirclesIsrael

bottom of page