top of page
12.jpg

מחזוריות של משברים - השוק תמיד זז למעלה וימינה!

שבוע שעבר דיברנו במחשבות על כסף🤔💰 על איזון כלכלי ועל כך שיש רציונל שחוזר על עצמו בהשקעות (למאמר הקודם לחצו כאן). קודם תוודא שאתה מאוזן, שאתה לא במינוס ושמשק הבית שלך לא מתנהל באופן גרעוני, ורק אז, כשאתה יודע בדיוק כמה כסף פנוי בממוצע יש לך בסוף כל חודש, תוכל לנתב אותו לפעולות שיובילו (בשאיפה) לרווחה כלכלית.



הדרך לרווחה כלכלית עוברת דרך איזון כלכלי
הדרך לרווחה כלכלית עוברת דרך איזון כלכלי


מה שמוביל אותי להנחה הבאה: אוקיי – יש לי כסף פנוי... עכשיו עולות שתי שאלות:

1. מה אני עושה איתו?

2. האם נכון להשקיע בסביבה עולמית של משבר?


לגבי שאלה מספר אחת – אדון בה בהרחבה בבלוגפוסטים הבאים של "מחשבות על כסף". ננתח את אפיקי ההשקעה השונים הקיימים, את מכשירי החיסכון השונים וגם נדון בהרחבה במינוף, על הסיכוי והסיכון שבו. אבל היום אני רוצה לדבר דווקא על היסטוריה. או ליתר דיוק – היסטוריה כלכלית.

כי בשביל לגבש החלטה מושכלת על השקעה בתקופת משבר, אני חייב להבין לעומק מהו משבר, כמה כאלה יש/היו/יהיו, מה משכם בממוצע ומה קורה אחרי כל אחד כזה? (בדרך כלל).


אגב... יש רק דבר אחד בטוח! שאנחנו לא יודעים כלום! 🤦‍♂️ אני יכול להבטיח לכם ב-100% וודאות שיש 50% שהשוק יעלה ו-50% שהוא ירד! 😜 וכל מי שאומר לכם אחרת או רומז לכם שהוא יודע מה יקרה, הוא פשוט שרלטן, שקרן ואפילו מסוכן...


בואו נמשיך...

נקודת ההנחה שלי היא שכולנו אנשים מאוד עסוקים ורב הנסתר על הגלוי. אנחנו לא יודעים מה שאנחנו לא יודעים ולרוב גם אין לנו זמן ללמוד תחום חדש. כמו כן, יש המון תפיסות מוטעות בנוגע לשוק ההון. רבים חושבים שזה כמו קזינו ושזה עניין של מזל. אחרים חושבים שכולם תמיד יפסידו את הכסף וזה רק עניין של זמן. לא אכנס לזה כי כדי להסביר למה כל הטענות הללו פשוט לא מחזיקות מים צריך מאמרים על מאמרים. אבל אני כן יכול לנסות לעזור לכם להבין למה (לדעתי) אתם חייבים (!) להשקיע בשוק ההון בצורה כזו או אחרת. אגב, אתם כבר מאוד מושקעים בשוק ההון בין אם ידעתם זאת ובין אם לא. חלק נכבד מהפנסיות שלכם למשל נסחר שם. קרנות ההשתלמות וקופות הגמל שהמעביד פתח לכם נסחרות שם, וכן הלאה.


שמעו קטע... ב-12 החודשים האחרונים השקעתי לא מעט כסף. כל מי שקצת קורא או רואה חדשות יודע ש-2022 הייתה שנה קשה מאוד לשווקים: מדדים צנחו, מניות נפלו, מסכים אדומים והמולה בבורסות השונות. לפני תחילת השנה עוד ציפיתי לתשואה חיובית נחמדה של 8-10% על הכספים שלי. זה לא קרה. לא רק שזה לא קרה, "זכינו" לתשואה שלילית. אז איבדתי כמה אלפי שקלים. לא נורא (גם לא באמת איבדתי אבל כדי להבין למה צריך להעמיק עוד קצת). אז מה עושה אדם רציונלי? האינסטינקט הראשוני אומר לעצור. להפסיק להשקיע. להפסיק לקנות. למכור מהר לפני שנפסיד עוד ועוד ועוד... או לכל הפחות לא להמשיך להזרים עוד כספים.

אבל אני חושב אחרת (ושוב – זו אינה המלצה. רק דעה של אדם פרטי שמדגיש שוב ושוב שאינו מומחה). אני מאמין שמי שקצת בקיא בדברים, יודע שהתנודות הללו בשוק ההון הן חלק מהמשחק. אם תעיפו מבט על שווקי ההון לאורך טווח זמן של עשרות שנים או יותר, תגלו שיש מחזוריות קבועה של עליות וירידות. הבורסה קיימת כ-150 שנה ובערך בכל 8-10 שנים יש משבר עולמי. הנה כמה מהמשברים האחרונים מהשנים הלא מאוד רחוקות:


· 2001 משבר בועת ה"דוט קום".

· 2008 משבר הסאב פריים בארה"ב.

· 2020 תחילת משבר הקורונה.


בין אם אתם מכירים את המשברים הללו ואת הגורמים להם, ובין אם לא, מספיק לראות שיש פה בהחלט מחזוריות (ואפשר ללכת אחורה לשנות ה-90, ה-80 וכן הלאה ולראות שהכלל הזה מתקיים פחות או יותר מאז שהבורסות קיימות.



                     תרשים מחזוריות בשוק ההון (משבר בכל עשור לערך)
תרשים מחזוריות בשוק ההון (משבר בכל עשור לערך)

בתרשים הבסיסי (מאוד🤦‍♂️) שיצרתי אפשר לראות את המחזוריות הזו – כל מלבן אדום זה עשור ובכל עשור לרוב יהיה משבר כזה או אחר. כן כן... זו סתם טבלה באקסל והיא לא משקפת כלום, אבל היא באה להמחיש נקודה. אפשר לראות (ולשער) שלאחר כל משבר תהיה תקופת צמיחה (מן הסתם), ולא רק זה, אלא שתמיד ה"פיק" הבא (הנקודה הגבוהה בגרף), תהיה גבוהה מה"פיק" הקודם. או במילים אחרות (וזה החלק החשוב) – אפשר לומר ש"השוק תמיד זז למעלה וימינה".


עכשיו בואו נראה את זה עם מספרים אמיתיים ודוגמאות מהשנה האחרונה. מתחילת השנה מדדים חזקים קרסו – לדוגמה:


  • בשנה אחת מדד ה-S&P 500 ירד ב-19% (מדד זה כולל את 500 החברות הגדולות ביותר במונחי שווי שוק שנסחרות בשוק ההון האמריקאי והוא מדד הדגל של הבורסה בוול-סטריט. הוא בעצם משקף את האמון בכלכלה האמריקאית).

  • גם מדד הנאסד”ק צנח ירד ב-33% מתחילת השנה (מדד הנאסד"ק מורכב מיותר מ-2,500 מניות וניירות ערך והוא מורכב מכ-50% מניות של חברות הטכנולוגיה).



מסכים אדומים: מדד סנופי ומדד נאסד"ק בצניחה ב-12 החודשים האחרונים
מסכים אדומים: מדד סנופי ומדד נאסד"ק בצניחה ב-12 החודשים האחרונים

אבל זו רק מחצית מהתמונה, כי אם נגדיל רגע את הגרף ולא נסתכל בזכוכית מגדלת... אם נעשה זום אאוט ונסתכל במבט מאקרו, נבחין בדפוס. נראה את המחזוריות – במבט על שוק ההון זז קדימה ולמעלה. בגרפים מטה ניתן לראות את אותם שני מדדים בטווח זמן של 40 שנה. לאורך 4 עשורים אמנם יש מחזוריות של משברים עולמיים, אבל במבט על הייתה תשואה חיובית.



מבט על (40 שנה) על מדד סנופי ונאסד"ק - השוק זז למעלה וימינה!
מבט על (40 שנה) על מדד סנופי ונאסד"ק - השוק זז למעלה וימינה!


כלומר, אם "נשרוד" את המשברים, לא ניכנס לפאניקה, לא נמשוך את הכספים ונישאר מושקעים, יש מצב שנוכל גם להרוויח ממגמת העלייה הזו.


רוצים דוגמה עדכנית מהחיים שלנו? לא יודע אם אתם זוכרים, אבל הייתה פה מגיפה עולמית. השווקים קרסו, אבל מהר מאוד תיקנו את עצמם והעולם חווה צמיחה אדירה בטווח זמן קצר מאוד. כולם חשבו ש-2020 תהיה שנה קטסטרופלית אבל בסופו של יום היא לא הייתה גרועה כמו שחשבו (ואפשר לראות את זה גם בגרפים מעלה). אז נכון... למשבר היה דיליי והוא הגיע בעוצמה אדירה ב-2022. ויש מצב שגם 2023 תהיה קשה מאוד (אף אחד לא באמת יודע בוודאות מה יהיה).


אבל ברגעים כאלה אני אומר לעצמי: "זכור את המשמעות של הכלל הזה. זכור את המחזוריות של המשברים" (ושוב – אני... אני משטח פה תורות שלמות ומנסה להעביר אותן בצורה הכי ברורה ופשוטה להבנה, ועד הדרך עושה לעצמי הנחות בדיוקים וירידה לפרטים). אבל בסופו של יום המשמעות היא שאם יצאת במהלך המשבר (מכרת / הפסקת להשקיע) אז הפסדת הרבה כסף. אבל אם החזקת מעמד, לא נכנעת לפיתוי להוציא את הכספים ושרדת (ואולי אף המשכת להשקיע), אז הרווחת (כי השוק כמעט תמיד מתקן את עצמו וזה רק עניין של זמן ואורך רוח). ולרוב הפיק הבא יהיה גבוה יותר מהפיק הקודם (למה?! ככה... גם פה צריך מאמר שלם להסביר, אבל בגדול העולם נמצא במגמת צמיחה מתמדת משחר ההיסטוריה האנושית. נולדים יותר ילדים, יש יותר צריכה, התקדמות טכנולוגית, יותר תשתיות, בונים יותר בתים – הכל יותר. השוק צומח... וזה ממש על קצה המזלג).



הזמן הוא החבר הכי טוב שלך! חשוב לראות את המגמה שמעבר למשברים!
הזמן הוא החבר הכי טוב שלך! חשוב לראות את המגמה שמעבר למשברים!

עכשיו קחו את המחזוריות הזו (הקו המקווקו), ותמתחו אותה על פני טווח זמן ארוך מאוד – עשורים! מתבררת מגמה מאוד ברורה (הקו האדום). מגמה של צמיחה. במרחק הזמן (מבט מאקרו של עשרות שנים) התנודות הללו מתגמדות. כלומר, אחד הפתרונות לנטרול התנודתיות של השוק הוא השקעה לטווח ארוך. אז נכון... גם עכשיו אנחנו במשבר עולמי גדול, אבל למרות זאת אני ממשיך להשקיע, ואני מאמין (שוב – זו דעתי האישית) שעוד 10-20 שנה מהיום הקריסה המטורפת הזו תראה לי כמו איזה פסיק חסר חשיבות בגרף ממרחק הזמן.


מה שמוביל לתובנה האחרונה במאמר זה: "אחד הפרמטרים החשובים ביותר בהשקעה בשוק ההון הוא זמן". ויש שיגדילו ויאמרו שזמן חשוב יותר מתשואה. כלומר, ליכולת שלך להישאר מושקע לאורך זמן רב יש חשיבות מכרעת ביכולת שלך ליהנות מרווחים גדולים. זמן הוא החבר הכי טוב שלך (!) ולכן אתה צריך לגדל עור עבה של פיל ולפתח אדישות למסכים אדומים ומשברים. לא להיבהל שהפסדת השנה כמה אלפי שנים, כי 20 שנה מהיום תרוויח הרבה יותר והמשבר הזה ירגיש כמו תנודה קלה וזניחה.


 

רוצים כלי שיעזור לכם להשתלט על התקציב המשפחתי? אני כבר מכור, אבל מרגיש צורך להפיץ את הבשורה. קבלו חודשיים חינם ל"רייזאפ" (RiseUp) - סטארטאפ הפינטק שעוזר לכם להישאר מאוזנים ואף לחסוך! למימוש ההטבה לחצו פה.


 

אגב... את תמונת הקאבר של המאמר הזה יצרתי במידג'רני (MIDJOURNEY) וגם אתם יכולים ללמוד איך עושים את זה ממש בקלות! מוזמנים להעיף מבט על הסדנה שפתחתי, בה אני מלמד איך יוצרים בשניות תמונות מהממות כאלה בעזרת בינה מלאכותית (AI) ומחוללי תמונות. לפרטים לחצו כאן.




 

זהו חברים, אלו היו #מחשבות_על_כסף - רוצים לקבל עוד תוכן כמו זה? הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו ובכל שבוע תקבלו טיפ על השקעות, כסף, שוק ההון ופיננסים.




נ.ב. תזכורת (אם זה לא היה ברור). אני לא איש מקצוע, אלא פשוט אדם שמתעניין בתחום הזה ונהנה לאגור ידע שמתורגם (אצלי) לכסף. האמור בטקסט זה אינו מהווה המלצה, חוות דעת, ייעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל המסתמך על תוכן זה מבלי להיוועץ בבעל הרישיון המתאים עושה זאת על אחריותו בלבד.

bottom of page