top of page
12.jpg

למה כדאי לכם להיכשל ואיך זה קשור להשקעות בשוק ההון

אני מכריח את עצמי להיכשל!

אני מקפיד להיכשל לפחות אחת לחודש, אחת לשבוע ואם אפשר אז גם אחת ליום!

בתמונה - איך מידג'רני חושב שנראה אדם שנכשל
בתמונה - איך מידג'רני חושב שנראה אדם שנכשל?

זה אולי נשמע קצת הזוי ונוגד את האינטואיציה, אבל השיטה הזו הניבה לי ה-ר-ב-ה כסף לאורך השנים (וזה כבר חומר למאמר נפרד). בואו נחשוב על זה רגע... מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מפחדים להיכשל? פעמים רבות נעדיף לא לקחת סיכונים ולפעמים לא לקבל החלטות ולא נבצע פעולות מתוך הנחה שהתוצאה הסופית לא תהיה מיטבית. לעיתים אנחנו מפחדים לעשות את הצעד הראשון משום שאנחנו לא בטוחים שאנחנו מקבלים את ההחלטה הטובה ביותר במצב נתון ושאולי יש נתיבים אחרים טובים יותר.


כך קורה גם עם השקעות - עולם בו רב הנסתר על הגלוי! עד כדי כך שיש רבים ימנעו מלהיכנס אליו וירימו ידיים עוד פני יצאו לדרך. יש גם לא מעט אנשים שלא יבצעו את הצעד הראשון ולא יעשו שום השקעה עד שיהיו בטוחים שאפיק ההשקעה בו הם בחרו הוא הרווחי ביותר (בפוטנציה). הם יגידו לעצמם: "רגע... למה לשים כסף בקרן השתלמות או קופת גמל להשקעה אם אוכל להגיע לתוצאות טובות יותר עם חשבון מסחר עצמאי?" או אולי יאמרו לעצמם שלפני שהם שמים את הכסף, הם רוצים לבחור את בית ההשקעות "הטוב ביותר". ואז המוח מתחיל לעבוד: "רגע... אני לא מספיק מבין בזה. אני לא יודע אצל מי, כמה ואיך להשקיע... אז אולי עדיף שאחכה עם זה קצת, אצבור עוד קצת ידע, ואז אקבל החלטה מושכלת".


הלך המחשבה הזה אולי נשמע אחראי ושקול, אבל התוצאה שלו יכולה להיות הרסנית: קיפאון וחוסר נקיטת יוזמה. וכך שבועות הופכים לחודשים, וחודשים הופכים לשנים, ובינתיים אף שקל לא צובר ריבית באיזשהו אפיק מניב.


מה שמוביל אותי לכלל האצבע הבא: "פחות משנה איפה תשקיעו – העיקר שתשקיעו". ואל תבינו אותי לא נכון! אני לא חושב שאתם לא צריכים לעשות שיעורי בית. אני לא אומר שאתם לא צריכים לחקור וללמוד לפני שאתם מקבלים החלטה על כסף. ברור שאתם צריכים! אבל אל תתנו לשלב המחקר וגיבוש ההחלטה להימרח עד אין קץ. הטוב ביותר הוא האויב של המושלם! אתם לעולם לא תדעו איזה בית השקעות יניב לכם את התשואה הטובה ביותר. אתם לעולם לא תדעו איזה אפיק השקעה יתפקד הכי טוב. אתם יכולים להסתכל אחורה ולשער על בסיס נתוני עבר וכמובן שיכולים להתייעץ עם אנשי מקצוע. אך תמיד קיימת האפשרות שאם הייתם בוחרים באופציה ב' במקום באופציה א' היה יכול להיות לכם יותר כסף בכיס בסוף תקופת החיסכון. ולמרות המחשבה המעצבנת הזו, זה לא מה שאמור למנוע מכם לקבל את ההחלטה האם להשקיע או לא!


אז כן - תעשו מחקר, בדקו את בתי השקעות והביצועים שלהם, נתחו אפיקי השקעה, בדקו מי הפרסונות שמאחורי המספרים, בחנו תשואות שנים אחורה. אבל הקציבו לעצמכם דדליין - מועד אחרון לקבלת ההחלטה. דדליין שבתומו גם אם לא צברתם את כל המידע (כי הרי אף פעם אין לכם את כל המידע) אתם תקבלו את החלטה ותתחילו להשקיע.

אם אתם רוצים להשקיע בלי הרבה כאבי ראש, לכו לאחד מבתי ההשקעות הגדולים ותשקיעו דרכם (מה שנקרא "השקעות לעצלנים" דרך קופת גמל להשקעה אם אתם לא עצמאיים, או קרן השתלמות אם אתם עצמאיים). פחות קריטי עם איזה בית השקעות תלכו (ואכן יש הבדלים בין בתי השקעות ויתרונות/חסרונות אליהם לא נכנס כאן), אבל מה שחשוב שפשוט תבחרו אחד שאתם מאמינים בו ותלכו איתו. חשוב לבדוק איפה אתם משקיעים, אבל אולי חשוב יותר שתשקיעו לאורך זמן (10-20 שנה לפחות) – זוכרים?! זמן הוא החבר הכי טוב שלכם. כדי שהכסף שלכם יעבוד ותיהנו מהפירות של הריבית דריבית אתם צריכים להשקיע לאורך שנים.


אז אל תחכו שיהיה לכם את כל הידע או שיהיו את התנאים המושלמים בשוק. פשוט התחילו להשקיע, גם אם מדובר בצעדים קטנים וסכומים נמוכים. צריך להתחיל מאיפשהו!


זהו להיום... שבוע הבא אני רוצה לספר לכם קצת איך אפשר לנטרל את התנודתיות של השוק ולצמצם את הסיכון, אז שווה לעקוב ולחכות.


בינתיים אני משאיר אתכם עם טיפ אחרון ולא פחות חשוב: לקרוא ולהשכיל! מומלץ להתחיל להיות מעורה ולהתעניין בספרות מקצועית העוסקת בכלכלה / השכלה פיננסית. אני אישית קורא המון ושומע המון פודקאסטים בנושא זה בתדירות יומית. זה מאוד מעניין ולאט לאט תגלו שאתם מבינים יותר ויותר. הנה כמה מהמלצות הקריאה/האזנה שלי (למתחילים):


  • אם אתם מחפשים ספר קל להבנה שעושה סדר בבלאגן – ממליץ לכם על "השקעות לעצלנים" של תמיר מנדובסקי. יש גם פודקאסט.

  • הפודקאסט "חיות כיס" המעולה של "כאן" - קליל, מעניין מאוד ומוגש מבדרת וברורה.

  • הפודקאסט "עושים חשבון" של הפרופסור לכלכלה עומר מואב (מדבר יותר על כלכלת מאקרו בארץ ובעולם ופחות על השקעות, אבל גם מאוד מעניין).

  • קבוצות הפייסבוק המעולות "ידע שווה כסף" או "נינג'ה פיננסית". יש שם הכל מהכל: מומחים ואנשי מקצוע לצד חובבים ואנשים "רגילים" שפשוט אוהבים לדבר על כסף והשקעות. עולים שם טיפים ופוסטים בתדירות יומית. מרתק! אבל חשוב לקחת בעירבון מוגבל כל המלצה או טיפ, שכן אתם לא יודעים מה הרקורד והאג'נדה של כל כותב וכותב.

  • הסולידית – יש דף פייסבוק, אתר וגם פודקאסט. מומלץ מאוד ומעניין מאוד!

  • "כסף והשקעות בגובה העיניים" של עמית עשת גם פודקאסט מעולה.

  • אם בא לכם ללמוד קצת על ההיסטוריה שמאחורי הכלכלה, ממליץ בחום עם הפודקאסט המעולה "כשבגרוש היה חור".

  • אגב, ל"ידע שווה כסף" יש גם פודקאסט מצוין – מומלץ!


מזכיר לכם שיש לכם חודשיים חינם ל"רייזאפ" (RiseUp) - הכלי שעוזר לכם לצפות קדימה איך תסיימו את החודש ולא רק לראות אחורה דרך מה שקורה בעו"ש. למימוש ההטבה לחצו פה.


כמו תמיד, תמונת הקאבר של המאמר נוצרה במידג'רני (MIDJOURNEY). רוצים לדעת איך גם אתם יכולים ליצור תמונות כאלה בשניות ובקלות? הצטרפו לסדנת המידג'רני שלי.



אלו היו #מחשבות_על_כסף. הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו ובכל שבוע תקבלו טיפ על השקעות, כסף, שוק ההון ופיננסים.


 

נ.ב. תזכורת (אם זה לא היה ברור). אני לא איש מקצוע, אלא פשוט אדם שמתעניין בתחום הזה ונהנה לאגור ידע שמתורגם (אצלי) לכסף. האמור בטקסט זה אינו מהווה המלצה, חוות דעת, ייעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל המסתמך על תוכן זה מבלי להיוועץ בבעל הרישיון המתאים עושה זאת על אחריותו בלבד.

bottom of page