top of page
12.jpg

איך מנהלים קבוצת פייסבוק של 2 מיליון איש?!



אתמול (20.3.19) זכיתי לשמוע הרצאה מרתקת של לולה אומולולה Lola Omolola - אשה מרשימה ביותר שהיגרה מניגריה לשיקגו וכיום היא אושיית רשת בקנה מידה עולמי - לולה הקימה ומנהלת את קבוצת הנשים הסודית הגדולה בעולם, המכונה FIN (שמשמעה: Female In) ובה חברות כמעט 2 מיליון נשים!! רוצים לדעת איך היא עשתה את זה ומה המנוע שמאחורי הפעילות החברתית שלה?

איך מנהלים קבוצת פייסבוק של 2 מיליון איש?
לולה אומולולה| Lola Omolola

בין פגישות אישיות עם מארק צוקרברג לפרויקטים רחבי היקף להעצמה נשית, לולה מצאה את הזמן לקפוץ לישראל להרצאה בפני מנהלי קהילות פייסבוק - כדאי לכם להקשיב למה שיש לה להגיד, שכן היא סיפקה כמה תובנות ולקחים חשובים ומפתיעים מתוך החוויות האישיות שלה כמנהלת קבוצת-על.

להלן עיקרי דבריה (בתרגום שלי מאנגלית לעברית). השתדלתי להיות כמה שיותר נאמן לדבריה... תהנו :)

ה"למה" שלי הוא הסיבה שהקמתי את הקבוצה!

שלום ישראל,

כשאני מסתכלת עליכם, אני רואה תקווה, יופי וגיוון. אני רואה תקווה משום שכולנו קמים כל יום עם רצון לעשות שינוי. תודה לכם על מה שאתם עושים.

אתחיל בתרגיל קצר - חזרו אחרי... אני אומר: "אני רואה אתכם", ואתם תענו לי: "אנחנו שומעים אותך".

היה הכרחי מבחינתי להתחיל את השיחה כך משום שזו החוויה הכי בסיסית של אדם בכלל ושל אשה בפרט - הידיעה שמישהו מקשיב לי ושומע אותי.

נסו לדמיין את עצמכם כילד קטן. זוכרים כמה היינו סקרנים? עכשיו דמיינו את עצמכם כאותו ילד אבל אף אחד לא מוכן או רוצה להקשיב לכם. זו החוויה שאני עברתי כילדה בניגריה ובגלל זה החלטתי להקים את הקהילה שלי - זה ה"למה" שלי. התחושה הזו של "השתקה" וזה מה שמניע אותי מגיל צעיר.

כשאת ילדה קטנה, הקול שלך לא באמת מוערך. מישהו לרוב יעצור אותך מלהגיד משהו כדי שלא תביכי אותו, כדי שלא תגידי דבר לא נכון או כדי שלא תביכי את המשפחה. הבעיה עם הגישה הזו היא שכשאנחנו מתבגרים, ההתנהלות הזו גורמת לנו לפקפק בעצמנו: "האם זה הדבר הנכון לומר?!... אולי כדאי שאשתוק...".

לדעתי יש לזה חשיבות גדולה על חייהן של נשים. אנחנו לא מדברות אל מול אלימות רבה כלפי נשים. אנחנו שותקות, משום שגודלנו להעריך שתיקה. כולנו מחוייבים לדבר הזה, כי אכפת לנו. הנשמה של הקהילה שלי זה ה"למה" שלי וזה מה שהופך אותה ליותר מסתם קבוצת פייסבוק. זה מה שהופך אותה לקהילה של ממש!

קבלת החלטות "מפחידות"

היום בעולם יש מעל 65 מיליון קבוצות פייסבוק - זה מספר מטורף! אם אתם רוצים לבלוט על פני אחרים, עליכם לעשות דברים מיוחדים כדי להיות משמעותיים עבור הקהילות שלכם. לשם כך, לרוב יהיה עליכם לקבל החלטות "מפחידות" - החלטות לא שגרתיות שפעמים רבות אף יעוררו כעס או אנטגוניזם, אך בטווח הרחוק הן יהפכו לעמוד התווך של הקהילה שלכם.

ככל שתעשו את מה שכולם עושים – כך תבלטו פחות!

אותן החלטות מפחידות באו לידי ביטוי בקבוצה שלי בצורה של חוקי הקבוצה.

חוקים... כולנו יודעים שזו אבן הפינה של כל קבוצת פייסבוק. עד כמה שזה נשמע מפתיע, לנו לא היו חוקים כשהקמנו את הקהילה שלנו. הסיבה שבחרתי לעשות זאת הייתה משום שרציתי לברר בעצמי מה הקהילה שלי צריכה, אילו דפוסים יתפתחו בקהילה שלי וכדומה. אני לא הולכת להעניש את חברי הקבוצה ולמנוע מהם לעשות דברים שאני לא יודעת אם הם יעשו. רציתי לתת לנשים מרחב בו הן ירגישו בטוחות לדבר ולהתבטא. יש מספיק נשים שהשתיקו אותן בחייהן ואני לא הולכת להיות עוד אחת מהמשתיקנים.

"המשתיקנים"

אני מכנה את אותם אנשים שמשתיקים נשים "משתיקנים". אלו האנשים שתמיד אמרו לך "ששש!" או צבתו אותך בירך כדי שחלילה לא תגידי את הדבר הלא נכון בזמן הלא נכון. אני לא הולכת להגביל את השיח בקבוצה שלי! בשל כך נוצר בה כבר מהרגע הראשון שיח מכיל ופתוח. נושאים כגון אלימות מינית, אלימות משפחתית, גילוי עריות קיבלו במה. אני זוכרת אשה שהותקפה מינית ע"י אביה במשך 16 שנים והפעם הראשונה בה היא דיברה על זה היתה בקבוצה שלנו - כי אצלנו היא הרגישה לראשונה בטוח לדבר. היו אנשים שאמרו לה: "למה את משתפת את זה במדיה חברתית?!". אז יצרנו חוק שייקח את הכח מה"משתיקנים" ויעביר אותו לנשים שרוצות לספר סיפורים שכאלו. זו הסיבה שהיא לא הרגישה חופשיה לומר את זה במקום אחר – היא ידעה שבחברה הגדולה מיד ישפטו אותה או יטיפו לה מוסר. לכן כלל ברזל נוסף בקהילה שלנו הוא "בלי שיפוטיות". לקחנו זמן לאמן את הקהל מה המשמעות של "אל תשפוט". למשל, יצרנו "מילון" שמסביר מה מותר להגיד ומה אסור. לדוגמה, אתה לא יכול להעיר לאדם על משהו שקרה בעברו - כבר אין לו מה לעשות עם זה... זה כבר קרה!

אסור לשתף!

החוק השני שיצרנו היה שאסור לשתף תכנים שעולים בקבוצה מחוץ לקבוצה. הכלל הזה קצת נוגד את ההתנהלות הטבעית בניו מדיה, אך הוא היה הכי טבעי שיש לקהילה שרציתי ליצור. מעולם לא חשבתי שאנשים לא יתנגדו לו, אך מצד שני - מעולם לא ניהלתי קבוצת פייסבוק לפני כן, כך שלא באמת ידעתי מה נהוג.

לאחר שהחלטתי לא להחליט (שכן החוק הראשון היה שלא יהיו חוקים), החלטתי שבהמשך הדרך ניצור חוקים ייחודיים לקבוצה שלנו. כיום קבוצות רבות מכילות ארסנל חוקים מרשים עוד לפני שהחבר הראשון מצטרף לקבוצה. זה נראה לי אבסורד - איך אתה יכול ליצור מערכת חוקים אם אתה לא יודע מי חבר בקהילה שלך ומה הוא צריך או רוצה?

אמונות בחוץ!

חוק נוסף היה שאסור להביא את האמונות האישיות שלך לקבוצה. אסור לנהל דיונים סביב אמונה בקבוצה שלנו! כל מה שביקשתי מחברי הקבוצה הוא להבין שלא כולם חולקים את האמונה שלך. זה היה חיוני כדי לעורר דיונים שמבוססים על הקשבה ולא על הטפת מוסר. אל תצפו שאנשים אחרים יחיו לפי הערכים המוסריים שלכם!

כשפרסמתי את החוק הזה, כולם כעסו! היו מספר כנסיות שאף אסרו על הצטרפות לקבוצה שלנו וטענו ש"אין אלוהים בקבוצה הזו". אבל צפיתי זאת משום שידעתי ששינוי הוא קשה. זה לא הפריע לי כי הבנתי שעלי לקחת את הזמן להסביר לאנשים את ההיגיון שבכך.

אם אני סובלת מאלימות, אני לא רוצה שתשפטו אותי או תגידו לי מה עשיתי לא בסדר. אני רוצה שתפנו אותי לגורם מסייע. אם אין לי בית, אני רוצה שתראו לי מי יכול לעזור לי. אם עברתי שכול בחיי, אני לא רוצה שתגידו לי שיש סיבה לכל דבר או שדרכיו של האל מסתוריות - אני רוצה שתפנו אותי לגורם מטפל! הגישה בקבוצה שלנו היא: "תנו לי עזרה הגיונית עכשיו! – אל תגידו לי "התפללי". צאו מנקודת הנחה שכבר עשיתי זאת ושעכשיו אני זקוקה לעזרה אמיתית.

גל של חמימות

חוק נוסף בקבוצה שמאוד מאפיין את האקלים החברתי אצלנו הוא: "תהיו אדיבות". זה בלתי אפשרי לצפות ממישהו לדבר איתכם אם הוא לא מרגיש בטוח לידכם. נשים מרגישות בטוחות בקבוצה שלנו כי אף אחד לא שופט אותן. אף אחד לא אומר להן מה הן היו צריכות לעשות. כולן באמת מנסות לעזור ולתמוך. FIN היא אחת הקבוצות המעורבות ביותר בפייסבוק - תוך שניות מרגע העלאת פוסט יהיו בו מאות תגובות ואלפי לייקים ואימוג'ים. רובם של נשים שבאמת מנסות לסייע או להפנות למי שיכול לסייע.

הכח של הקבוצה שלי הוא התרבות שנוצרה בתוכה - זה לא משהו שמישהו יכול לערער. ברגע הראשון שמישהו נכנס לקבוצה הוא מיד מזהה את התרבות של הקבוצה, וכך צריך להיות גם בקהילות שלכם. כולנו יודעים שהאינטרנט הוא מקום מרושע. אנשים יודעים להיות נבזיים מאחורי מקלדת ומסך. אבל הדבר הראשון שמישהי שמה לב כשהיא נכנסת ל-FIN זה "גל של חמימות". היא מיד שואלת את עצמה: "למה כולם פה כל כך נחמדים?!" אנחנו מטפחות תרבות של נחמדות. כמו כן, אנחנו מטפחות גם תרבות של הדדיות ותמיכת עמיתים. זו הסיבה שאני מסוגלת להחזיק "רק" 10 מודרייטוריות עבור כמעט 2 מיליון נשים. כי חברי הקהילה מזהים את תרבות הקהילה ופועלים עצמאית ליצירת אקלים מכיל ומחבק. כאשר החברים שלכם לא יכולים להילחם על הקהילה שלהם, זו לא קהילה אמיתית. אתם צריכים לגרום לחברי הקהילות שלכם להרגיש אחריות לקהילה. זה גם יקל עליכם מאוד בניהול היומיומי של הקבוצה.

תכנית הכשרה לאנשי צוות

הייתם מצפים שקבוצה כל כך גדולה, שמונה מיליונים, תחזיק צוות עצום של מאות או אלפי מודרייטורים. אך לא כך הדבר! יש לי 10 מודרייטוריות בלבד! כמו כן, יצרתי תהליך מסנן ארוך ומורכב שיעזור לי לבחור את הנשים המתאימות ביותר. לפני שהוספתי אנשי צוות החלטתי שתהיה תקופת המתנה של 6 או 8 שבועות משום שזו עבודה רבה. למעשה, יצרנו תכנית הכשרה מסודרת. אני לא מבקשת מבני דודים או משפחה לעזור לי. זו קבוצה רצינית וכך אנחנו מתייחסות אליה. לכן אנחנו מביאות לעמדות מפתח נשים שכבר הוכיחו שהן מנהיגות, הראו חמלה וכדומה. רק אז אנו פונות אליהן. רובן אומרות מיד כן, אך עליהן לעבור תכנית הדרכה שבתומה יבינו אם הן באמת יכולות ומעוניינות לקחת חלק בניהול הקהילה הזו. אפילו אחרי 8 שבועות אין להן זכויות מודרייטוריות! אנחנו רוצות שנשים יבינו את החשיבות האדירה של להיות אחראיות על לבבות של נשים אחרות. חשוב שאותן נשים שמקבלות תפקיד זה יעריכו את האחר, יגלו חמלה ויהיו "המבוגר האחראי" בכל סיטואציה.

דבר נוסף שחשוב לנו זה לפתח אמפטיה. אנחנו חיים בחברה שלא מתגמלת אמפטיה. להיפך – אנחנו מתגמלים את הרועשים ביותר ולפעמים אף האגרסיביים או המרושעים ביותר. כדי שנשות הצוות שלי יעריכו את האחריות שהן מקבלות, הן חייבות לגלות אמפטיה.

אין תכנים אנונימיים!

עוד החלטה מפחידה שקיבלנו הייתה שלא נרשה שום פרסום תכנים אנונימיים. זאת משום שכאשר אנשים מספרים סיפור כאדם אחר, הם יכולים לומר מה שהם רוצים. הם לא חייבים להיות נוכחים בכלל. הם לא מחויבים לומר את האמת. אף אחד לא יכול לעמת אותם עם האמת. הסיבה המרכזית לכלל זה הייתה המטרה הראשונית שלי - התשוקה שלי בעולם היא לתת לנשים קול. לתת להן מיקרופון. זה מה שגרם לי להקים את הקהילה הזו. אני רוצה שכל אשה תרגיש בטוח לומר את האמת האישית שלה. אני רוצה שכל אשה תוכל להיות אותנטית בקהילה שלי. אם אתן לחברות הקהילה שלי לפרסם בעילום שם זה יסתור לחלוטין את הערך המרכזי שלי! אני מתנגדת להשתקת נשים ופרסום אנונימי מחזק את זה.

כולם השתגעו כשפרסמתי את הכלל הזה. אפילו המודרייטוריות שלי היססו. הן שאלו: "ומה אם יש מישהי שמתחבאת וזקוקה לעזרה – האם נמנע ממנה לפרסם באופן אנונימי?"

אז עניתי: "אנחנו לא יכולות להיות הכל לכל אחד". אני רוצה להלחם על הקול של נשים. הן חייבות לקחת את הסיכון שהן עלולות להיות מובכות או שמישהו שמכיר אותן יחשף לסיפור שלהן. יכול להיות שבת הדודה או הבוסית שלהן בקבוצה הזו. אבל אני רוצה שהן ירגישו בטוחות לומר את האמת שלהן למרות זאת או בגלל זאת.

זו הייתה ההחלטה החשובה ביותר שקיבלנו (אחרי "אל תשפטו"), ולאחר שקיבלנו אותה, נשים פשוט לא הפסיקו לדבר! הנשים שמפרסמות בקבוצה מרגישות גיבורות באותה נקודת זמן. פרסום הסיפור האישי הפך לאקט מעצים וראוי לחיקוי. כשאנחנו מספרים את הסיפור שלנו, אנחנו נותנים לאנשים אחרים את הרשות לזרוח – אנחנו נותנים להם את ההשראה לשתף ולהיפתח בעצמם!

ברוח גישה זו, שמות אמיתיים בקבוצה שלנו הם בגדר חובה. זאת משום שאנו לא מרשות לפרסם אנונימי. גם במקרה הזה, כשהשם שלך לא באמת השם שלך אתה לא חייב דין וחשבון לאף אחד. אקט זה מחזק את תרבות השתיקה ולכן אין לו מקום בקהילה שלי.

תוכן לפני הכל!

ההחלטה האחרונה היא "תוכן". כשהקמתי את הקהילה שלי, לא הייתי חברה באף קבוצה. לא היה לי שום רפרנס למה צריך לעשות. הייתי אשה אמבציונית שרוצה לעשות דברים גדולים, אבל גם אשה קצת מטורפת שלא יודעת איך לעשות אותם.

ברוב הקבוצות יש שיתופי לינקים, ממים מצחיקים... לפעמים מישהי מרגישה יפה והיא רוצה לשתף. את כל אלה אין לנו בקבוצה! אני רוצה לסיים את תרבות השתיקה - זו המשימה שלי בעולם הזה! נשים מדברות כל היום, אבל לא תמיד הן אומרות דברים משמעותיים על החיים שלהן. יש נשים שמכירות אנשים 20 שנה, אבל מעולם לא שיתפו אותם בחוויות משמעותיות בחייהן. אנחנו חושבות שאנחנו במערכות יחסים. אנחנו חושבות שאנחנו קרובות לאנשים. אבל כשיש חוויות משמעותיות אנחנו לא משתפות. להיות פגיעות זה אתגר מבחינתי.

לכן, החוק הבא בקבוצה גורס שכדי לשתף את חייבת לספר משהו משמעותי על עצמך! כל עוד התוכן משמעותי וקשור למי שאת – זה יהיה פוסט שנאשר. וכך גם לגבי תמונות וסרטונים - אני מגבילה גם אותם! זה צעד מאוד דראסטי שנוגד באיזשהו מקום את "כללי המשחק" בפייסבוק, אבל אני רוצה לגרום לאנשים להתעמק בתוכן ובמלה הכתובה! אם הסיפור שלך והתמונה שלך לא תואמים, הפוסט לא יאושר. אם הם לא מספרים משהו אמיתי על כותבת הפוסט, הוא לא יאושר! אני רוצה שנשים יקראו! אני רוצה שהן יטמעו בסיפור.

איך מנהלים קבוצה כל כך גדולה?

אקלים קהילתי: כאמור, אם מצליחים ליצור אקלים ברור, חברי הקהילה כבר ינהלו את עצמם. כמו כן, בחירה מדוקדקת של אנשי צוות (אדמינים ומודרייטורים) שבאמת מתאימים לתפקיד תעשה פלאים.

טמפלטים ומדריכי שיחה: ישנם גם טיפים טכניים שמאוד יכולים להקל ולזרז תהליכים. למשל, כתבתי טמפלט (תסריט שיחה) למודרייטוריות שלי. יש שאלות רבות שחוזרות על עצמן ואין סיבה שלא נשתמש בתשובות מוכנות מראש.

תיוג אנשים על פוסט הסבר: כשאנחנו שמות לב שיש שאלה או נושא שחוזרים על עצמם, אנחנו כותבות פוסט שמסביר את הסוגיה ואז במקום לענות לכל אחד באינבוקס, אנחנו פשוט מתייגות אותו בפוסט. הרבה יותר קל ומהיר.

תיעדוף: אנחנו לא עונות לכל הפונים מיד וגם לא לפי הסדר - אנחנו מתעדפות את המענה על פי חשיבות הפנייה ורמת הדחיפות שלה.

מענה אנושי: מישהי מהקהל שאלה: "ואת עונה לכל מי שפונה אליך?"

לולה השיבה: "כן. וזאת משום שכל הקהילה שלי מבוססת על שיח ותמיכה. אני מקבלת כ-600 הודעות ב-36 שעות, אבל זה מספיק חשוב לי. כשהקמתי את הקבוצה עבדתי מהבית והתפרנסתי יפה. מהר מאוד ויתרתי על הלקוחות שלי והקדשתי את עצמי לקבוצה - זו מטרת חיי!"

ולסיום...

יש לכם קהילה או קבוצת פייסבוק? קבלו הטבה שווה במיוחד - אתר לקהילה ב-3,000 ₪ בלבד! פרטים כאן.

רוצים לקבל ליווי מקצועי צמוד או ייעוץ בתחום המוניטיציה של הקבוצה שלכם? דברו איתי :)

על "המדריך המלא לפרסום בפייסבוק" כבר שמעתם?! יש בו הכל! מדריכים וסרטונים - והכל בחינם לגמרי!!

רוצים טיפים נוספים על פרסום דיגיטלי או עיצוב גרפי ובניית אתרים? הירשמו לבלוג שלנו.

אהבתם את המאמר? נשמח אם תפרגנו לנו בלייק לעמוד העסקי ואם בא לכם לשתף אז בכלל עשיתם לנו את היום :)

 

#פייסבוק #פאזדיזיינז #פאזניומדיה #fuzzdesigns #fuzznewmedia #פרסוםדיגיטלי #קידוםושיווקבניומדיה #קידוםושיווקבפייסבוק #פרסוםבפייסבוק #טיפיםלפרסוםבפייסבוק #אביתראדרי #המדריךהמלאלפייסבוק #המדריךהמלאלפרסוםבפייסבוק #איךמפרסמיםבפייסבוק #מוניטיזציה #מונטיזציה #קבוצותפייסבוק #ניהולקבוצתפייסבוק #Monetization #איךלהרוויחכסףמפייסבוק #קבוצתפייסבוק #קהילתפייסבוק #מנקל #כסףמקבוצתפייסבוק #FacebookCommunityLeadershipCircles #אכיפתנהליהקבוצה #כנספייסבוק #clc #Instagram #לולהאומולולה #LolaOmolola #FIN #femailin #FacebookCommunityLeadershipCirclesIsrael

bottom of page