top of page
12.jpg

ביקורת סרט: משימה בלתי אפשרית 7 והשתלטות ה-AI גם על הוליווד

פוסט קצת אחר... והפעם: ביקורת סרט: משימה בלתי אפשרית 7. נקמת מוות – חלק ראשון.

וכן... יש גם קשר ל-AI. מבטיח 🤩


ריכוז לינקים חשובים:

ביקורת סרט: משימה בלתי אפשרית 7. נקמת מוות – חלק ראשון. הבינה המלאכותית בכל מקום
ביקורת סרט: משימה בלתי אפשרית 7. נקמת מוות – חלק ראשון. הבינה המלאכותית בכל מקום

שלשום בערב קרא דבר מוזר שלא קורה כמעט - היה לי זמן פנוי 😮 בתור אדם שעובד בין 12 ל-18 שעות ביום מצאתי את עצמי בטריטוריה לא מוכרת. אז הרמתי טלפון לחבר וקבענו לצאת לקולנוע. בדיקה קצרה ברשת גילתה לי שהיצע הסרטים בקולנוע הקרוב לביתנו לא ממש אטרקטיבי ובסוף בחרנו בסרט החדש (והשביעי 🤦‍♂️) של פרצ'ייז "משימה בלתי אפשרית".


הטריילר של הסרט:



באתי לסרט עם אפס ציפיות ואפס ידע על עלילת הסרט, ומודה שאני גם לא מחובבי המותג (מלבד הסרט הראשון, שאר הסרטים תמיד נתפסו בעיניי כמופרכים, מסובכים יתר על המידה, לא מספיק חכמים/שנונים כדי להצדיק את ה"סיבוך" העלילתי, ומאוד מעייפים. לשמחתי הרבה, הפעם קיבלנו סרט אקשן טהור (ברוח סרטי האייטיז והניינטיז) עם אפקטים מעשיים (Practical effects) שברובם מבוצעים ע"י טום קרוז בעצמו (להזכירם - הברנש בן 61😜). פה אני מרגיש צורך להרים לטום קרוז, שהוא בין היחידים בתעשייה שדוגל בגישה חסרת פשרות שכזו - פעלולים מסוכנים שמבוצעים ומצולמים במציאות, ולא מבוססים כמעט על אפקטים ממוחשבים (CGI). התוצאה - סצנות אקשן מרהיבות וסופר ריאליסטיות שתורמות לויזואליות מרשימה ביותר ולהרגשה שכל מה שאתה רואה על המסך באמת קורה.


לשם המחשה - צפו בסרטון הבא המתאר את הפעלול הגדול והמורכב ביותר בהיסטוריה של הקולנוע!

פעלול אחד עליו טום קרוז והצוות התאמנו לאורך שנים (!) במסגרתו הוא בעצמו (ולא פעלולן) נוהג על אופנוע לאורך רמפה א-ד-י-ר-ה בגובה עשרות מטרים, שנבנתה על קצה מצוק בנורווגיה, ובסופה הוא קופץ עם האופנוע אל העמק שמתחתיו. ואז, לאחר שהוא נפרד באוויר מהאופנוע, הוא אמור לפתוח מצנח, ולצנוח את שאר הדרך לעמק שמתחתיו. כל הפקה אחרת הייתה לוקחת פעלולן מקצועי ולא מסכנת שחקן A-LIST כמו טום קרוז, אבל לא פה... כדי לבצע את הפעלול הסופר מורכב הזה טום ביצע 30 צניחות ביום (סה"כ 500 צניחות חופשיות), 3,000 קפיצות אופנוע על מסלול מוטורקרוס שנבנה במיוחד עבורו. לצורך הפעלול נבנתה הרמפה המדוברת לאורך חודשים על קצהו של מצוק בנורווגיה, כאשר הגישה היחידה לשם היא בעזרת מסוק. ההפקה נעזרה במודלים תלת מימדיים שממפים היכן הוא נמצא בחלל תלת מימדי. בעזרת הדאטה הזה הצוות היה יכול להחליט איך ומתי למקם כל מצלמה ומאיזו זוית עליה לצלם את טום קרוז. ולסיום - פעלול שכזה היה לרוב מבוצע פעם אחת בלבד (בשל הסיכון הרב, ריבוי החלקים הנעים בפאזל שבו הכל יכול להשתבש). אבל גם פה זה לא העניין... כמובן שטום קרוז כמו טום קרוז יבצע את אותו פעלול 6 פעמים ברצף.


אפשר לראות את אותה גישה במלוא תפארתה בסרט אחר של טום קרוז - הסיקוול החדש של "אהבה בשחקים" (אלוהים איזה תרגום 😬), הלוא הוא Top Gun: Maverick (שגם אליו הגעתי עם ציפיות סופר נמוכות ויצאתי ממנו נדהם ונלהב). מדובר בעוד סרט מצוין בו טום קרוז (טייס מנוסה גם במציאות), מטיס בעצמו מטוסי קרב ומעלה את הקאסט שלו למטוסי F-18 אמיתיים, תוך ביצוע צילומים (ופעלולים) שפשוט לא ניתן להשיג באף דרך אחרת... רק מלה אחת יש לי לומר על הסרט ההוא - מ-ר-ה-י-ב. אבל לא באתי לדבר על טופ גאן...


הסרטון הבא ממחיש כמה מהסצנות עוצרות הנשימה שמופיעות ב"טופ גאן: מאווריק" החדש (שצולמו ללא CGI על מטוסי קרב אמיתיים עם שחקנים אמיתיים).


איך כל זה קשור לבינה מלאכותית?!

הסרט מלא בדמויות צבעוניות (חלקן הופיעו בעבר בסרטים הקודמים וחלקן מופיעות בסרט לראשונה). גם אם לא עקבתם אחר הפרקים הקודמים (אני בטח לא עקבתי) זה לא יפגע בהנאה שלכם והסרט הזה לגמרי עומד בפני עצמו. ואיך לא... ברוח התקופה, גם הנבל המרכזי הוא לא אדם אלא מכונה - יישות AI המכונה לאורך כל הסרט בכינוי "היישות".





החל מפה - ספויילרים... לא משהו דרמטי שיהרוס לכם את הסרט אבל בכל זאת מרגיש צורך לציין זאת.


כבר בתחילת הסרט אותה בינה מלאכותית משתלטת על כל מאגרי המידע העולמיים - בנקים, מסחר, לווינים, תקשורת ולמעשה שולטת בתעבורת המידע (והכספים) בעולם. אך הגרוע מכל - היא חדרה גם לארגוני הביון העולמיים ולמעשה מכריחה את כל תעשיית הריגול לרדת למחתרת ולחזור לעולם אנלוגי, בו אין ליישות יכולת להגיע אליהם. למעשה היא הופכת ליישות כל יכולה עם משאבים כמעט בלתי מוגבלים. היא יכולה לשכנע/לשחד/לעודד/לתמרן בני אדם לבצע פעולות בשמה ולטובתה והיא יודעת הכל על כולם, כולל על גיבורי הסרט וכמובן על אית'ן האנט (הלוא הוא טום קרוז). גיבורי הסרט מבינים אט אט שגם הם שחקנים בתכנית־על של בינת־על ותוהים כיצד עליהם לנווט במציאות החדשה והלא מוכרת שאליה נקלעו.


הסרט מציג עתיד עגום (אך אפשרי) בו AGI (בינת־על: Artificial general intelligence) משתלטת בפועל על העולם מבלי שאנחנו, האנשים הפשוטים, נשים לכך לב. הממשלות אמנם מבינות מה קורה ומתחילות במירוץ חסר רחמים להשגת שליטה ביישות, אך נדמה שכל זה לשווא, שכן גם היא עצמה במירוץ מקביל להבטיח את המשך קיומה ו/או ביסוס שליטתה.


להרחבה על הסכנות של הבינה המלאכותית והסיכויים לעלייתה של בינת־על (AGI), קראו את המאמר מטה


הטוב, הרע והמכוער...

יש לי גם לא מעט ביקורת על הסרט - הוא ממש לא מושלם! היה אפשר לצלול לעומק למשמעויות ההרסניות של השתלטות בינת־על שכזו על עולמנו. אנחנו מכירים לא מעט יצירות שעושות את זה מצוין ("גברת דייויס" המעולה שמשודרת ביס, "מראה שחורה" המשובחת שמשודרת בנטפליקס וגם "ווסטוורלד" שאמנם לא אחידה באיכותה, אך הרשתה לעצמה לבדוק "עד כמה עמוקה מאורת הארנב"). גם בפן התסריטאי "משימה בלתי אפשרית" החדש לא חף מעצלנות מרגיזה. כלל ברזל בקולנוע וטלוויזיה (בטח שבטח בשנים האחרונות בהן הורגלנו לדרמות איכות סטייל HBO ואחרים) היא "תראה - אל תגיד" (Show - Don't tell).

למרות זאת, בסרט הנ"ל מטיחים בפנינו עובדות וסיפורי רקע בצורה מרושלת ומאולצת. הסרט מרובה באקספוזיציות על גבי אקספוזיציות ושחקנים שמסבירים לנו מה הם עושים בזמן שהם עושים זאת (כדי שחלילה וחס לא נצטרך לחשוב או להסיק מסקנות). מצד שני, כל זה לא מפריע לקצב המטורף של הסרט הזה. למעשה כל העלילה הזו היא רק תירוץ לקליפ (ארוך במיוחד) של סצינות אקשן מ-ט-ו-ר-פ-ו-ת.


בסרטון מטה: מאחורי הקלעים של סצנת הרכבת - לצורך הצילומים נבנתה רכבת שלמה, על קרונותיה השונים. הצילומים כללו שוטים בתוך הרכבת וקרב על גג הרכבת ואיך לא... גם השמדת הרכבת בשוט סיום אחד מרהיב.



פה מגיעה מילה טובה גם לשחקנים, בדגש על הקאסט הנשי: ונסה קירבי הזכורה לטובה מתפקידה כנסיכה מרגרט בדרמה של נטפליקס "הכתר", או היילי אטוול, המגלמת את הדמות "הסוכנת קרטר" - מושא אהבתו של קפטן אמריקה ב-MCU, וכמובן מי שקוטפת את ההצגה - פום קלמנטיף הצרפתייה, הזכורה לטובה כ"מנטיס" מ"שומרי הגלקסיה" וסרטי "הנוקמים"). לצידן מופיעה גם רבקה פרגוסון המדהימה ("חולית", "מלכה לבנה" ועוד). גם לבמאי, קריסטופר מקווארי, מגיעה מלה טובה על כך שמעבר לפעלולים עוצרי נשימה וסצנות אקשן מרהיבות, הוא הצליח ליצור דינמיקה נפלאה בין השחקנים על המסך, שבעזרת הרבה חן ודיאלוגים שנונים הכניסו אווירה קלילה ומבדרת. לא פעם מצאתי את עצמי צוחק בקולי קולות (בעוד ששאר האולם שואל את עצמו - מי זה הדביל הזה?!)



ונסה קירבי וטום קרוז | Photo by Photo Credit : Christian Black/Christian Black - © 2023 Paramount Pictures.
ונסה קירבי וטום קרוז | Photo by Photo Credit : Christian Black/Christian Black - © 2023 Paramount Pictures.

טום קרוז והיילי אטוול | Photo by Christian Black/Christian Black - © 2023 Paramount Pictures.
טום קרוז והיילי אטוול | Photo by Christian Black/Christian Black - © 2023 Paramount Pictures.

טום קרוז ורבקה פרגוסון | Photo by Christian Black/Christian Black - © 2023 Paramount Pictures.
טום קרוז ורבקה פרגוסון | Photo by Christian Black/Christian Black - © 2023 Paramount Pictures.

פום קלמנטיף שגונבת את ההצגה | Photo by Photo Credit : Christian Black/Christian Black - © 2023 Paramount Pictures.
פום קלמנטיף שגונבת את ההצגה | Photo by Photo Credit : Christian Black/Christian Black - © 2023 Paramount Pictures.


אז שורה תחתונה... לראות או לא לראות?!

לסיכום - האקשן המדהים, האווירה הקלילה והשחקנים המצוינים מובילים לסרט מבדר ומהנה במיוחד. למרות האורך שלו (כמעט 3 שעות) לא הרגשתי לרגע שמשעמם לי. הזמן עובר בכיף ועם כל דקה שחולפת אני מבין עד כמה חסרים לנו בהוליווד טיטאנים כמו טום קרוז שהולכים נגד הזרם, מובילים אג'נדות (בעזרת חברת ההפקות שלו ומעמד סלב־העל שלו) ובעיקר מביאים לנו קולונע סינמטי במלוא מובן המלה - קולנוע אולדסקול (בקטע טוב). אם אתם מחפשים סרט עמוק ומבריק, זה לא הסרט בשבילכם... אבל אם בא לכם להעביר ערב של פאן, מרובה באקשן מרהיב ולא מעט צחוקים, אז ממליץ לכם בחום לצפות בסרט. יצירת מופת זה לא! אפילו לא קרוב לזה. אבל הוא גם לא מתיימר להיות. צריך לשפוט אותו כמו שהוא - סרט אקשן. ואת זה הוא עושה בצורה כמעט מושלמת.


 
רוצים ללמוד עיצוב בבינה מלאכותית?!

רוצים ללמוד איך להפוך את הדמיון שלכם למציאות? עם בינה מלאכותית אפילו השמיים אינם הגבול! בואו ללמוד עיצוב בבינה מלאכותית בקורס הכי מקיף שקיים היום בשוק ותיהנו מ-300 ₪ הנחה בהזנת קוד קופון: EVYA50


הצטרפו לאלפי האנשים שכבר עברו את הקורס שלי - לחצו על התמונה והירשמו למחזור הקרוב (כל חודש נפתח מחזור חדש).

 

קצת עלי...

אני אביתר אדרי - הבעלים והמייסד של חברת הפרסום הדיגיטלי Fuzz New Media. מומחה לבינה מלאכותית ומרצה באקדמיה בתחום זה. מאחורי עשרות רבות של סדנאות והרצאות בבתי עסק, חברות, ארגונים, מוסדות אקדמיים וגופי תקשורת בארץ ובעולם בתחום הבינה המלאכותית (ואלפי משתתפים שכבר נכחו בסדנאות ובקורסים שלי). בין השאר אני גם מנהל את קבוצת המעצבים הגדולה בארץ ומתמחה במוניטיזציה ובשיווק בסושיאל (בדגש על פייסבוק ואינסטגרם).


רוצים לתאם סדנה או הרצאה לעסק?



bottom of page